Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Policja i Urząd Miasta: Oznakowanie przejścia dla pieszych jest poprawne

Zarówno Policja, jak i żorski Urząd Miasta jednoznacznie oceniają oznakowanie przejścia dla pieszych w ciągu al. Jana Pawła II w Żorach jako poprawne. Opublikowany na kanale STOP CHAM filmik zarejestrowany w tym miejscu na początku sierpnia powinien być jednak przestrogą dla kierowców - tego typu przejścia dla pieszych są niebezpieczne, i naprawdę warto zachować w ich pobliżu szczególną ostrożność.

Policja i Urząd Miasta: Oznakowanie przejścia dla pieszych jest poprawneSTOP CHAM
Wina kierowcy pojazdu jadącego lewym pasem jest bezsporna.

Wracamy do tematu niebezpiecznej sytuacji drogowej na przejściu dla pieszych przy ul. Jana Pawła II. Przypomnijmy, kilka dni temu popularny kanał piętnujący niebezpiecznie i nieuprzejme zachowania kierowców na polskich drogach opublikował nagranie zarejestrowane w Żorach. Do zdarzenia doszło na początku sierpnia, wczesnym wieczorem, właśnie na al. Jana Pawła II. Pisaliśmy o tym tutaj:

STOP CHAM: O włos od tragedii na Alei Jana Pawła II

Otrzymaliśmy od naszego czytelnika wiadomość z pytaniami odnośnie prawidłowego oznakowania samego przejścia dla pieszych, jak i odpowiedniego rozmieszczenia znaków względem siebie. Z tymi pytaniami zwróciliśmy się zarówno do Wydziału Infrastruktury Miejskiej Urzędu Miasta Żory, jak i do żorskiej Komendy Miejskiej Policji.

O tym, jak rozmieszczone będą znaki, decydują urzędnicy, jednak robią to po wcześniejszej konsultacji, m.in. z policjantami. Jak mówi asp. Marcin Leśniak, oficer prasowy KMP w Żorach, oznakowanie w tym miejscu nie budzi zastrzeżeń.

Przejście dla pieszych jest prawidłowo oznakowane, jednakże droga, na której zostało wyznaczone, to droga dwujezdniowa o 2 pasach ruchu w każdym kierunku. Niestety, w tego typu lokalizacjach, gdzie nie ma sygnalizacji świetlnej, to łatwiej o wykroczenia, które są niebezpieczne dla pieszych. W obrębie tych przejść dochodzi niejednokrotnie do omijania pojazdu, który zatrzymał się celem ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, a także wyprzedzania na oznakowanym przejściu dla pieszych - wyjaśnia asp. Leśniak.

Anita Materzok, naczelnik Wydziału Infrastruktury Miejskiej Urzędu Miasta w Żorach dodaje, że do tej pory mieszkańcy nie zgłaszali w tym miejscu żadnych nieprawidłowości.

Oznakowanie przejścia dla pieszych w tym miejscu jest prawidłowe. Do tej pory nie mieliśmy żadnych zgłoszeń dotyczących akurat tego przejścia dla pieszych. Każdy z mieszkańców może wskazać nam miejsca, gdzie jego zdaniem znaki drogowe są albo nieprawidłowo rozmieszczone, albo zasłaniają siebie nawzajem. Za każdym razem weryfikujemy takie zgłoszenie pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami. Jeżdżę al. Jana Pawła II niemal codziennie, i zapewniam, że oznakowanie w tym miejscu jest poprawne - przyznaje Anita Materzok.

Nie zmienia to faktu, że chwila nieuwagi akurat w tym miejscu może kosztować czyjeś zdrowie lub życie. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Żorach prowadzą dziś na terenie miasta działania w ramach akcji „Bezpieczny pieszy”. Jednym z monitorowanych przez nich przejść jest właśnie to umiejscowione przy al. Jana Pawła II.

Mundurowi przypominają: najważniejsze to zachować szczególną ostrożność zbliżając się do przejścia dla pieszych. Kierującemu ponadto zabrania się:

  • wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
  •  omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.

Z kolei pieszemu zabrania się:

  • wchodzenia na jezdnię lub drogę dla rowerów:

         a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,

         b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;

  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
  • zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko;
  • przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów;
  • chodzenia po torowisku;
  • wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
  • przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują;
  • korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych - w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych.
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Podatnik2 (156.146. * .206) 03.09.2024 17:54

"Oznakowanie jest poprawne, ale miejsce niebezpieczne"?
Ja pytam, dlaczego w roku 2023 wydano pieniądze podatników na budowę niebezpiecznego przejścia dla pieszych, dodając do niego jeszcze bardziej niebezpieczny przejazd dla rowerów?
Pytanie nr dwa: która z zadowolonych pań weźmie na siebie odpowiedzialność za skutki przyszłych wypadków w tym miejscu.
Nie twierdzę, że winnymi wypadków nie będą nieuważni kierowcy. Twierdzę, że współwinni będą urzędnicy i policjanci, którzy wybudowali infrastrukturę nie wybaczającą błędów oraz ją zaopiniowali. Bo kierowcy są różni a z psychologii transportu oraz zdarzeń na innych przejściach tego typu wynika, że część będzie tam przekraczać prędkość i będzie nieuważna. Statystyka zrobi swoje.
"Oznakowanie jest poprawne" - Polski podatnik w 2024 roku nie wymaga, żeby były zachowane wszystkie dupochrony dla urzędnika, tylko żeby za jego pieniądze była budowana dobra infrastruktura. Można było na etapie inwestycji zrobić wiele, niskim kosztem lub w tym samym koszcie przetargu:
> nakleić mini progi ostrzegające o zbliżaniu się do przehścia,
> umieścić oświetlony znak przejścia nad jezdnią, doświetlający samo przejście,
> odseparować pasy ruchu przed przejściem składanymi słupkami oodblaskowymi, żeby kierowcy widzieli, że jest to szczególnie niebezpieczne miejsce,
> postawić fotoradar,
> zainstalować sygnalizację świetlną,
> ....
Nie pomyślano nic. Teraz będzie to dodatkowy koszt a widząc po postawie zadowolonych pań urzędniczek, zaczną o tym myśleć dopiero po kilku wypadkach w tym miejscu, czyli po kilku/ kilkunastu milionach skumulowanych kosztów dla budżetu państwa.