Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Samorządowcy z regionu nie chcą takiego przebiegu torów szybkiej kolei. Kuczera apeluje do władz o przeprojektowanie tras

- Dla jednostek samorządu terytorialnego subregionu linia kolei dużych prędkości powinna być szansą dla rozwoju komunikacji, zapobiegania wykluczeniu kolejowemu oraz przyłączenia do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), natomiast na dzień dzisiejszy pozostawia wiele niewyjaśnionych kwestii, niesprawiedliwy system odszkodowań za wywłaszczenia i kontrowersje związane z dewastacją środowiska - czytamy w stanowisku Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego, które podjęto na posiedzeniu zwołanym w Pietrowicach Wielkich.

Samorządowcy z regionu nie chcą takiego przebiegu torów szybkiej kolei. Kuczera apeluje do władz o przeprojektowanie tras
- Budowa tras szybkiej kolei tworzy barierę ekologiczną uniemożliwiająca przemieszczanie się zwierząt oraz spowoduje nieodwracalne zaburzenie lokalnego ekosystemu, degradację siedlisk występowania wskazanych gatunków, co w istocie doprowadzi do ich wyginięcia, bądź migracji z terenów gminy Czerwionka-Leszczyny - czytamy w stanowisku Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego. Na zdjęciu przewodniczący Piotr Kuczera, prezydent Rybnika (zdjęcie poglądowe)

Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego zabrał głos w sprawie decyzji spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Wariant inwestorski, czyli trasę przebiegu linii przez nasz region spółka zaprezentowała 22 marca w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Jako rekomendowany eksperci CPK wskazali wariant W72, który przewiduje budowę nowych stacji kolejowych m.in. w Żorach Północnych i Mszanie, możliwość powstania terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim, dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju oraz nowe odcinki umożliwiające szybkie połączenia m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju.

- Projekt CPK zapewni włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego dziś miasta w Polsce bez dostępu do kolei. Powstaną nowe dworce i przystanki kolejowe, np. Jastrzębie-Zdrój Centrum i Zachód. W ten sposób nadrabiamy zaległości ostatnich dziesięcioleci. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m.in. Jastrzębia, Żor, Rybnika i Wodzisławia - mówił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. Czytaj więcej: CPK wybrało wariant inwestorski. Gdzie będzie przebiegać "szprycha" z Katowic do Ostrawy? [LIVE].

Decyzja budzi wiele emocji. Piotr Kuczera, przewodniczący Związku w stanowisku przyjętym na posiedzeniu zwołanym w Pietrowicach Wielkich, podkreśla: w imieniu własnym oraz Zgromadzenia Związku wyrażam stanowczy przeciw wobec wyboru wzbudzającego ogromne kontrowersje „niebieskiego” wariantu inwestorskiego, który oznacza przeprowadzenie linii kolei dużych prędkości przez Pojezierze Palowickie, które jest terenem bardzo cennym przyrodniczo i turystycznie dla mieszkańców Czerwionki-Leszczyn, Żor, całego subregionu zachodniego województwa śląskiego oraz przybywających licznie do sołectwa Palowice turystów.

Stowarzyszenie apel przyjęło w imieniu 28 samorządów. Dyskutowano o tym w Centrum Społeczno-Kulturalnym w Pietrowicach Wielkich, gdzie odbyły się ostatnie obrady (fot. Subregion Zachodni/ FB)

W stanowisku podkreślono, że Pojezierze Palowickie jest istotnym elementem naturalnego dziedzictwa Krainy Górnej Odry, która jest popularną marką turystyczną zarządzaną przez Związek Subregionu Zachodniego z siedzibą w Rybniku. Jednakże wybrany przez Państwową Spółkę Centralny Port Komunikacyjny wariant inwestycyjny zakłada ingerencję w istniejącą zabudowę mieszkalną oraz krajobraz całego sołectwa Palowice, gdzie przewidziany jest centralny przebieg korytarza kolejowego przez środek pojezierza, który znajduje się na terenie Parku Krajobrazowego Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich. Dodano, że planowany przebieg linii kolejowej nie tylko podzieli miejscowość na pół, lecz także spowoduje zniszczenie wielopokoleniowego dziedzictwa społeczności w postaci Drewnianego Kościoła Trójcy Przenajświętszej w Palowicach.

- Wierzę, że Spółka Centralny Port Komunikacyjny jest w stanie zrealizować inwestycję z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, ograniczając dewastacyjny wpływ na czynniki społeczne, ekologiczne, kulturowe i ekonomiczne, z korzyścią dla całego kraju i społeczeństwa. Jako Związek apeluję do władz państwowych także o zmianę przebiegu projektowanych tras w taki sposób, by zachować zagrożone gatunki oraz prowadzenie działań w kierunku minimalizowania szkód - podkreśla Piotr Kuczera.


Czytaj również: 

Ludzie

Piotr Kuczera Rybnik

Prezydent Rybnika

25 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~rozwijaćkolej (188.137. * .64) 13.04.2023 00:30
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@JO23 chyba oszalałeś. Nie tylko, że będą mogły ale będą MUSIAŁY jeśli Polska ma wypełnić dyrektywy EU odnośnie transportu. @Rack nie obawiaj się o Racibórz. On także skorzysta! Pociąg z Raciborza zaraz za Rybnikiem wjedzie na szybką magistralę.

~doniżej (188.137. * .10) 12.04.2023 17:35
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Przecież im żadna trasa nie pasuje, trzeba robić zadymę to robią .

~JO23 (91.225. * .2) 12.04.2023 15:27

na tej linii nie będą mogły jeździć pociągi towarowe

~TH (87.101. * .55) 12.04.2023 15:22

ta kolej musi powstać dla ważnej korzyści mieszkańców: wszystkie tiry muszą ładować na pociągi!

~lewoświat (178.36. * .203) 12.04.2023 14:01
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Skorumpowane lewactwo w europarlamencie przepchnie nie tylko ukaz, że ślimak to ryba, obrzezany facet to kobieta, ale i taki, że marksizm to zbawienie, a alkoholik to najlepszy kierowca. Poczekajcie, sami zobaczycie.

Oberwator_R 12.04.2023 13:51

Czy we Francji było ostatnio jakieś referendum w sprawie wieku emerytalnego? A u nas co się stało z obywatelskimi wnioskami o referenda w sprawie emerytur i "sześciolatków" w 2013 roku? Kiedy się odbyło referendum w sprawie zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od 2035? A w sprawie zakazu montażu w nowych domach kotłów gazowych?

~Raperkaklasztorna (89.64. * .35) 12.04.2023 13:37
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

dla władzy komunistycznej nigdy nie będzie się liczył zwykły szary człowiek. żadna inna partia tak nie gardzi zwykłymi Polakami jak pis. skoro mieszkańcy nie chcą cpk powinno się uszanować ich zdanie, albo chociaż przeprowadzić referendum lokalne.

~lewoświat (178.36. * .203) 12.04.2023 12:26
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Metody na blokowanie tej inwestycji są tak zgrane, jak wojaże Tuska i legendarna uczciwość EPP. Tysięczny raz rozstawiacie ckliwy i obłudny cyrk, bo żabka, żuczek, kapliczka - ale ludzi, w milionach, oddacie na żer korporacjom, od zielonych przekrętów i wisi wam, jaki los będzie ich udziałem.

~Rack (46.204. * .54) 11.04.2023 22:45
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Ci którzy krzyczą " precz z koleją" nie jeżdżą pociągami. Na całym Świecie kolej jest i wciąż rozwija sie, a ludzi masa z tego korzysta. Polak wozi się swoim autem i narzeka na korki i drożyznę. Najwyższy czas przywrócić kolej w gminach - jak szybko zniszczyć mogli, to teraz niech przywrócą.

~Rack (46.204. * .54) 11.04.2023 22:35

O tym że Racibórz jest pominięty w tych planach budowy szybkiej kolei, nawet nikt nie wspomina. Wodzislaw jest, ale Racibórz omijają dalokoooo...

~rozwijaćkolej (188.137. * .64) 11.04.2023 22:12
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Pojezierze Palowickie to kompletne nadużycie! To kilka stawów/kaczoków. Kolej w niczym im nie zaszkodzi.

~Raperkaklasztorna (89.64. * .254) 11.04.2023 20:09
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

Jeśli ktoś chociaż raz odwiedził pojezierze palowickie ten będzie przeciwko cpk.

~takaprawda (188.137. * .125) 11.04.2023 18:36
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Szkoda że za rządów platformy Kuczera równie energicznie nie protestował przeciw likwidacji kolejnych połączeń kolejowych dokonywanej przez swoich kumpli. Może teraz mielibyśmy koleje na znacznie wyższym poziomie.

~PeOwiec (155.133. * .231) 11.04.2023 17:42
oceniono 1 raz
1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~Nawil (185.94. * .130) 11.04.2023 17:10

Żeby państwo się rozwijało potrzebne są nie tylko autostrady ale także koleje. Kolejami da się poruszać szybciej i da się przewozić więcej towarów jednocześnie. Popieram budowę CPK.

~Skarbnik (79.184. * .70) 11.04.2023 17:05
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

~popopopo (79.124. * .139) Tego tak naprawdę nikt nie wie , drukują jakieś mapki , które jak powiększysz to się robi z nich jedna wielka plama .Kompletna degrengolada z tą koleją .

~FidelC (31.179. * .1) 11.04.2023 17:04
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~Ja11111 (87.101. * .98) 11.04.2023 17:01
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Ludziom domy odbierają a debil się martwi ginącymi gatunkami

~popopopo (79.124. * .139) 11.04.2023 16:56
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

ktoś może napisać konkretnie którędy te tory pobiegną? jakie miejscowości, może ulice? bo jakoś to ogólnie napisane że trudno to ogarnąć

~Raperkaklasztorna (89.64. * .254) 11.04.2023 16:38
oceniono 4 razy
-2
Zgłoś

Precz z CPK, to kolejne zło w czystej postaci, jak 500+

~Suburbia (46.204. * .22) 11.04.2023 16:16
0

Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem

~ojkofobia (193.200. * .16) 11.04.2023 14:45
0

Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem

~PeOwiec (5.173. * .56) 11.04.2023 13:35
oceniono 2 razy
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~Ityle (46.204. * .98) 11.04.2023 12:01
oceniono 5 razy
3
Zgłoś

PO- wska banda zablokuje wszystko.

~Anka_Pisanka (80.188. * .23) 11.04.2023 11:54
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

To prawie jak z kopalniami.
Gminy ościenne cieszą się, że w JSW ich mieszkańcy mają pracę, ale żadna nie pozwala fedrować pod sobą.