Burza wokół kolei do Jastrzębia-Zdroju. CPK złożyło zawiadomienie do prokuratury na... PKP PLK
Dwie państwowe spółki weszły w spór w związku z inwestycjami kolejowymi, które miały przywrócić Jastrzębie-Zdrój na kolejową mapę Polski.
CPK vs. PKP PLK
- Chodzi o zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa złożone przez CPK do Prokuratury Rejonowej Warszawa Praga-Północ w dniu 14 grudnia. Dotyczy ono możliwości popełnienia przestępstwa przez członków zarządu PKP PLK poprzez brak koordynacji projektów kolejowych z CPK, co z kolei miało narazić skarb państwa na szkodę w wielkich rozmiarach. - informuje branżowy portal Rynek Lotniczy.
Spór dotyczy projektowanego przez PKP PLK połączenia do Jastrzębia-Zdroju. Ta inwestycja ma zostać zrealizowana w ramach Programu Kolej Plus. Niezależnie od tego projektu, CPK zamierzało poprowadzić w pobliżu Kolej Dużych Prędkości Katowice - Ostrawa z łącznikiem do Jastrzębia-Zdroju.
Przedmiotem samego sporu jest zaś projektowane przez PKP PLK w ramach programu Kolej Plus połączenie do Jastrzębia-Zdroju – jednego z największych miast w kraju, które jest pozbawione dostępu do transportu kolejowego. W pobliżu miasta CPK zaplanowało szprychę kolejową Katowice – Ostrawa, w ramach której ma powstać łącznik do Jastrzębia.
W tym miejscu dodajmy, że zawiadomienie do prokuratury złożył poprzedni zarząd CPK (powołany za czasów rządów PiS).
Kolej Plus dla Jastrzębia-Zdroju
9 listopada 2022 r. w sali kolumnowej Urzędu Marszałkowskiego podpisano umowę na uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami. W wydarzeniu uczestniczyli m.in.: marszałek Jakub Chełstowski, były sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel, były wicemarszałek Wojciech Kałuża, członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch, a także parlamentarzyści Grzegorz Gaża, Wojciech Piecha oraz Grzegorz Matusiak. Obecni byli także samorządowcy - wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju Roman Foksowicz, radni miejscy i prezydent Żor Waldemar Socha oraz burmistrz Czerwionki-Leszczyn Wiesław Janiszewski.
Wydatki kwalifikowane przedsięwzięcia oszacowano na kwotę 475 mln zł (netto). Wkłady własny samorządu ma wynieść 15 proc., czyli około 71 mln zł (netto). 40% tej kwoty ma wyłożyć samorząd wojewódzki, 25% Jastrzębie-Zdrój, 17,5% Żory, 10% Pawłowice, 7,5% Czerwionka-Leszczyny.
Zakres projektu przy maksymalnym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury (po historycznym śladzie linii kolejowej nr 159) obejmuje:
- długość ok. 35 km, w tym ok. 20,6 km nowych linii kolejowych,
- budowa fragmentu nowej linii oraz odbudowa części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju
- rewitalizacja istniejącego fragmentu linii kolejowej 159 pomiędzy Jastrzębiem-Zdrój i Żorami,
- odbudowa fragmentu linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem,
- budowa 10 nowych punktów obsługi podróżnych,
- prognozowany czas przejazdu na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Katowice: 74 minuty,
- oferta przewozowa na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice: 12 par pociągów na dobę.
Wariant inwestorski CPK z jastrzębskim wątkiem
22 marca 2023 r. CPK wybrało wariant inwestorski Kolei Dużych Prędkości na odcinku Katowice - Ostrawa (granica państwa). CPK ma przebiegać przez Mikołów, Palowice, Żory, Świerklany, Godów, Mszanę. Dodatkowe łącznice mają połączyć KPD Wodzisławskim Śląskim oraz Jastrzębiem-Zdrojem. Bazę utrzymania nowej linii zaplanowano przy stacji stacji w Wodzisławiu Śląskim.
Aktualnie nie ma pewności, czy ta inwestycja dojdzie do skutku. Negatywnie wypowiadają się w tej kwestii parlamentarzyści z naszego regionu, którzy wchodzą w skład koalicji rządzącej: Gabriela Lenartowicz, Krzysztof Gadowski, Łukasz Osmalak:
Do_Wiolu Anka Pisanka zadbała abyście byli fit wiec teraz dupy na rower i jazda do Zebrzydowic czy Wodzisławia po żelaznym szlaku.
Czekamy na kolej, Pani Prezydent na pewno osiągnie ten cel. Prędzej czy później.
Gorzyczki przyciągnęły do siebie inwestycje z Amazona...
Wodzisław ściągnął do siebie kolejną uczelnię wyższą...
A ta upadająca osada gónicza wciąż czeka na kolej...
Obiektywnie. To nie Rybnik.ma kompleksy tylko okolica np jeśli chodzi o transport kolejowy i wiele i nych dziedzin. Żory czy Jastrzębie cofnęły sue do XIX wieku
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
W naszym regionie największy budynek dworcowy, największa stacja kolejowa pasażerska i towarowa, jedyna kasa PKP IC i najwięcej pociągów osobowych i dalekobieżnych ma Rybnik. No i dobrze! Cały region na tym korzysta. Takie są niestety fakty. Żory czy Jastrzębie to naprawdę niski poziom cywilizacyjny, brak miejskości i wykluczenie komunikacyjne...
@Arteks
Rybnik w ogole nie ma nic porządnego.
Sama bylejakość, bieda, brud smród i brak pomysłu
@Widz Racibórz nie miał porządnego dworca przez lata ale ma kolej, ma stacje, ma pociągi. Jastrzębie ma... nadzieję i nic więcej. Nie ma żadnej pewności czy kolej wróci, a nawet jeśli tak to prawie na pewno będzie to końcowy przystanek... Trochę jak lokalki w Czechach.
Mam nadzieję, ze w końcu uda się sfinalizować kolej. I jestem przekonany, że Pani Anna w kolejnej kadencji tego dokona. Jeśli nie ona to kto?
Może Racibórz, wróci do gry jak włodarze nie prześpią.
"budowa fragmentu nowej linii oraz odbudowa części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju " Jakieś szczegóły ktoś coś wie , dla kolegi pytam .
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
@urzednicze dno
Wy TEK-turowi kolejarze to jedynie sie znacie na karczowaniu z krzaków starych torowisk. A szkody, to macie najwiecej wyrządzone pod włosami.
W latach 80-tych to musieliby zlikwidować całą kolej w 12 milionowej Zaglebiu Ruhry , bo szkody tam były takie jakich nigdzie nie odnotowano.
A jednak pociagi lataly tam ponad 120km/h I TO 40 LAT TEMU, gdzie technika byla mniej zaawansowana.
Zajmijcie się lepiej tym, czym potraficie się zajać, czyli wycieczki dla dzieci TICO po szynach i karczowaniem opuszczonych torowisk
Pomiędzy przystankiem kolejowym Jastrzębie Zofiówka obok bazy MZK i Prymatu do Zebrzydowic nie było nigdy szkód górniczych, a w kierunku Wodzisławia Śląskiego od tego przystanku były nieznaczne na terenie Moszczenicy Piaski i Szotkowic za to bardzo duże były z obniżeniem terenu około 15-20 metrów miedzy stacja Jastrzębie Moszczenica a Jastrzębie Zdrój.
Proszę głupot nie pisać, że w dzisiejszych technologiach szkody górnicze nie przeszkadzają w budowie czy to kolei czy dróg patrz A1 obok Knurowa czy linia 159 Żory-Pawłowice (niecały rok po modernizacji poddali się szkodom górniczym i musieli pociąć nowe szyny i z bezstykowych zrobić stykowe do tego obniżyć prędkość ze 120 do 60-80 km/h na tym odcinku, przez co lekko zakamuflowali to przystankiem kolejowym Pawłowice Centrum(Studzionka).
Przy dzisiejszych technologiach szkody górnicze nie przeszkadzają - polecam trasę Zebrzydowice - Kraków, pociąg jedzie praktycznie po zalewisku, tereny są bardzo podmokłe. Da się. W półtorej godziny do Krakowa za 30 zł(dorośli). Po prostu nie ma woli i chęci naszych włodarzy .Można było zostawić połączenie Zdrój - Zebrzydowice i już byłoby okno na świat. Ale lepiej jeździć w kółko na rowerze po zasyfionym szlaku rowerowym.
cyt. "Historyczny wyrok w sprawie uchodźców. Włoski Sąd Najwyższy podtrzymał wyrok skazujący wobec kapitana holownika, który po uratowaniu migrantów, przekazał ich libijskim służbom. Zdaniem włoskiego wymiaru sprawiedliwości, Libia nie była dla nich miejscem bezpiecznym."
***** UE
Najbardziej poszkodowany jesteś niestety ty. Tego już nie da się zmienić, dumny z miasta Arteks to stan umysłu.
"Jastrzębie oddano górnictwu na samozniszczenie...."
100/100
Ku uciesze górniczych ZZ, zrzeszających przede wszystkim zatrudnionych spoza Jastrzębia-Zdroju.
@urzednicze_dno Żory i Jastrzębie to najbardziej poszkodowane i zarazem frajerskie miejscowości województwa! Nie dość, że należą do "wykluczonych komunikacyjnie" to jeszcze... dopłacają z podatków swoich mieszkańców do nowego taboru i kursów Kolei Śląskich i międzymiejskich linii MZK hehehehe
Beneficjentami 400(!) milionowej dotacji dla kolei są miasta które mają najwięcej połączeń kolejowych to np.: Katowice, Częstochowa, Bielsko-Biała, Tychy, Sosnowiec, Zawiercie, Rybnik, Racibórz, Gliwice czy Zabrze :DDD Oprócz tego 1,5 miliarda ma iść z kasy województwa na nowy tabor który zasili już kursujące pociągi na najważniejszych liniach.
W MZK też Żory i Jastrzębie frajerskie! Dopłacają od ponad 20 lat miliony do linii które dowożą ludzi z Rydułtów do Wodzisławia czy z Czerwionki, Wodzisławia i Jastrzębia do Rybnika! :DDD
@46.204. * .175 a czy to jest śmiech przez łzy hehehe Zawsze mnie bawi ta okazywana frustracja i ryk bezsilnej zawiści wobec bogatszych i lepszych sąsiadów. :D
@dumnyzmiasta
Najbardziej wysmiewany jestes ty.
Siedzisz cały dzień zamkniety w kańciapie trzy na trzy metry i pakujesz książki.
Jak możesz normalnie myśleć, będąc w takim połozeniu?
@46.204. * .175 a które według ciebie jest najbardziej wyśmiewane? Żory - stan umysłu czy Jastrzębie = mem?
Żory mają dworzec kolejowy i pociągi KŚ Rybnik-Pszczyna/Chybie plus 3 pociągi IC wiec nie ma tak aż tak źle, za to w regionie to dwa miasta które miały kolej i ją olały Jastrzębie i Pszów. Gdyby trochę pomyślano szło spokojnie utrzymać pociągi Wodzisław-Jastrzębie Zofiówka-Zebrzydowice jet już nawet plan przywrócenia codziennych pociągów Gliwice-Knurów-Rybnik-Wodzisław-Bohumin wiec to by się nieźle spinało z połączeniem Subregionu, Gliwic z Cieszynem no ale włodarze Jastrzębia, Godowa i Zebrzydowic z osłem z Jastrzębia bezmyślnie robią na przekór czy to szlak rowerowy czy KDP przez mega szkody Jastrzębia czy kolej na byłej trasie w kierunku Pawłowic-Żor, gdzie największy fedrunek idzie KWK Borynia-Zofiówka-Bzie i KWK Pniówek
Żory mają dworzec kolejowy i pociągi KŚ Rybnik-Pszczyna/Chybie plus 3 pociągi IC wiec nie ma tak aż tak źle, za to w regionie to dwa miasta które miały kolej i ją olały Jastrzębie i Pszów. Gdyby trochę pomyślano szło spokojnie utrzymać pociągi Wodzisław-Jastrzębie Zofiówka-Zebrzydowice jet już nawet plan przywrócenia codziennych pociągów Gliwice-Knurów-Rybnik-Wodzisław-Bohumin wiec to by się nieźle spinało z połączeniem Subregionu, Gliwic z Cieszynem no ale włodarze Jastrzębia, Godowa i Zebrzydowic z osłem z Jastrzębia bezmyślnie robią na przekór czy to szlak rowerowy czy KDP przez mega szkody Jastrzębia czy kolej na byłej trasie w kierunku Pawłowic-Żor, gdzie największy fedrunek idzie KWK Borynia-Zofiówka-Bzie i KWK Pniówek
Po wyborach wszystkie inwestycje
kolejowe odsunięto
@Arteks
Ale na Śląsku jest za to jedno miasto które przez ostatnie lata ma same porażki.
Jest najbardziej zanieczyszczonym miastem w Europie.
Jest najbardziej poniżanym i wyśmiewanym przez inwestorow miastem.
To oczywiscie szary smutny i nijaki Rybnik!
Do Krakowa i do J-bia sa busy. Jakos nikt z KRK nie porownuje tego do lat 90.
Chodzi o czas. Pociag jedzie 2h a autobus 1h. I zadne zaklecia tego nie zmienia. Niepredko.
@TadekzJastrzebia gdyby Jastrzębie było prawdziwym miastem - nikt by nie odważył się odciąć kolei. Gdyby mieszkańcy Jastrzębia mieli miejską mentalność - nie pozwoliliby sobie jej odebrać tylko by to oprotestowali... W naszym województwie tylko trzy miasta nie mają komunikacji szynowej ze stolicą województwa - Żory, Jastrzębie i Piekary Śląskie (ale Piekary mają przynajmniej miejski autobus). Jak się widzi busik do Jastrzębia w Katowicach to trochę siara... Człowiekowi od razu przypominają się biedne lata 90 lub warunki podróżowania w biednych republikach postradzieckich.
Zbudują, w końcu zbudują. Jastrzębie i tak ciągle się rozwija, remonty modernizacje. Ale fakt, kolej by nam nie zawadziła, a podniosła tylko komfort życia .
W Moszczenicy omal most sie nie zawalil. Linia do Wodzisławia została zamknięta z powodu osiadania terenu. Na Bziu też szkody fatalne. Ile razy podnosili wiadukt na dridze do Pawłowic? Nic z tego nie będzie. Jastrzębie oddano górnictwu na samozniszczenie....
Przez jakie osiedla w naszej osadzie przebiegać będzie kolej szybkich prędkości wie ktoś .
8 lat rządów pisu i nie położono ani jednej szyny , nie wbito ani jednej łopaty na CPK a już wydano 2,5 miliarda .
Przestańcie pieprzyć ,że nie idzie wybodować torów w Jastrzębiu-Zdroju bo są szkody górnicze!!
W całym Śląsku są a pociągi jeżdżą na całym świecie wydobywa się węgiel Chiny,Indie,Pakistan itp. i.pociągi na terenach górniczych śmigają z prędkością 160 km na godzinę.
Ale Co Na To Wszystko Anna Hetman z PO??!
Jakie jej jest zdanie?!
Czy Anna Hetman z PO stanie po stronie mieszkańców i POwie stanowczo Tak dla rozwoju miasta Jastrzębie-Zdrój i zmusi do działania posłów z naszego regionu dla KOlei w naszym mieście ?!!!
Czy dalej będzie biegać za dziećmi po mieście i będzie zadawać im dziwne pytania w swoich ustawianych sądach ulicznych?
Z panem Bogiem mieszkańcy miasta Jastrzębie-Zdrój
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Były plany powrotu kolei do JZ od strony Wodzisławia - niestety - dużą część zaorano, rozkradziono, jest też stanowczy opór Turzy nad powrotem kolei (a kiedyś pielgrzymi jeździli pociągami...), trasa jest też przecięta autostradą. Problemem jest też Żelazny szlak rowerowy - na który Unia dała kasę i przez długi czas nie można przywrócić pierwotnej funkcji - a byłoby to najprościej. Kolej od strony Pawłowic (fakt wybudowali Pawłowice Centrum a pominęli Pawłowice Górnicze - tylko że tam pociągi musiały zmieniać czoło) - szkody górnicze a i wątpliwe czy dotrą do byłej stacji JZ Centrum (która byłaby końcową) - bo nawet gdyby od strony Wodzisławia - to z tej strony stacją końcową byłaby Moszczenica - a co pomiędzy?
Świetnie by było, jakby w końcu powstała. Po za tym nie wiem co to za nagonka...Jak Wam się źle żyje w naszym mieście, to zawsze można się przeprowadzić. Ja nie narzekam. Miasto się rozwija, ciągle coś się dzieje, powstaje. Stagnacji nie ma.
Ale jaja se robią z Jastrzębia i tylko obiecują a wcale nie maja zamiaru kolei doprowadzić. Fachowcy mówią że torowisk kolejowych nie układa się na obszarach które sie tak zapadaja jak w Jastrzębiu. Moim zdaniem nie będzie nigdy kolei w Jastrzębiu tak jak już nie będzie uzdrowiska
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Po co nam CPK po co nam kolej w Jastrzębiu. Tak jak mówią prominenci z POlityki wszystko mamy w Berlinie. Jaja jak berety.