Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Burza wokół kolei do Jastrzębia-Zdroju. CPK złożyło zawiadomienie do prokuratury na... PKP PLK

Dwie państwowe spółki weszły w spór w związku z inwestycjami kolejowymi, które miały przywrócić Jastrzębie-Zdrój na kolejową mapę Polski.

Burza wokół kolei do Jastrzębia-Zdroju. CPK złożyło zawiadomienie do prokuratury na... PKP PLKKatarzyna Głowacka/PKP PLK
Aktualnie trwają prace projektowe związane z uzupełnieniem sieci kolejowej do Jastrzębia-Zdroju. Dopiero później przyjdzie czas na budowę. PKP PLK szacują, że czas przejazdu z Jastrzębia do Katowic wyniesie 72 minuty

CPK vs. PKP PLK

- Chodzi o zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa złożone przez CPK do Prokuratury Rejonowej Warszawa Praga-Północ w dniu 14 grudnia. Dotyczy ono możliwości popełnienia przestępstwa przez członków zarządu PKP PLK poprzez brak koordynacji projektów kolejowych z CPK, co z kolei miało narazić skarb państwa na szkodę w wielkich rozmiarach. - informuje branżowy portal Rynek Lotniczy.

Spór dotyczy projektowanego przez PKP PLK połączenia do Jastrzębia-Zdroju. Ta inwestycja ma zostać zrealizowana w ramach Programu Kolej Plus. Niezależnie od tego projektu, CPK zamierzało poprowadzić w pobliżu Kolej Dużych Prędkości Katowice - Ostrawa z łącznikiem do Jastrzębia-Zdroju.

Przedmiotem samego sporu jest zaś projektowane przez PKP PLK w ramach programu Kolej Plus połączenie do Jastrzębia-Zdroju – jednego z największych miast w kraju, które jest pozbawione dostępu do transportu kolejowego. W pobliżu miasta CPK zaplanowało szprychę kolejową Katowice – Ostrawa, w ramach której ma powstać łącznik do Jastrzębia.

W tym miejscu dodajmy, że zawiadomienie do prokuratury złożył poprzedni zarząd CPK (powołany za czasów rządów PiS).

Kolej Plus dla Jastrzębia-Zdroju

9 listopada 2022 r. w sali kolumnowej Urzędu Marszałkowskiego podpisano umowę na uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami. W wydarzeniu uczestniczyli m.in.: marszałek Jakub Chełstowski, były sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel, były wicemarszałek Wojciech Kałuża, członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch, a także parlamentarzyści Grzegorz Gaża, Wojciech Piecha oraz Grzegorz Matusiak. Obecni byli także samorządowcy - wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju Roman Foksowicz, radni miejscy i prezydent Żor Waldemar Socha oraz burmistrz Czerwionki-Leszczyn Wiesław Janiszewski.

Wydatki kwalifikowane przedsięwzięcia oszacowano na kwotę 475 mln zł (netto). Wkłady własny samorządu ma wynieść 15 proc., czyli około 71 mln zł (netto). 40% tej kwoty ma wyłożyć samorząd wojewódzki, 25% Jastrzębie-Zdrój, 17,5% Żory, 10% Pawłowice, 7,5% Czerwionka-Leszczyny.

Kolej Plus do Jastrzębia-Zdroju. Źródło: PKP PLK

Zakres projektu przy maksymalnym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury (po historycznym śladzie linii kolejowej nr 159) obejmuje:

  • długość ok. 35 km, w tym ok. 20,6 km nowych linii kolejowych,
  • budowa fragmentu nowej linii oraz odbudowa części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju
  • rewitalizacja istniejącego fragmentu linii kolejowej 159 pomiędzy Jastrzębiem-Zdrój i Żorami,
  • odbudowa fragmentu linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem,
  • budowa 10 nowych punktów obsługi podróżnych,
  • prognozowany czas przejazdu na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Katowice: 74 minuty,
  • oferta przewozowa na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice: 12 par pociągów na dobę.

Wariant inwestorski CPK z jastrzębskim wątkiem

22 marca 2023 r. CPK wybrało wariant inwestorski Kolei Dużych Prędkości na odcinku Katowice - Ostrawa (granica państwa). CPK ma przebiegać przez Mikołów, Palowice, Żory, Świerklany, Godów, Mszanę. Dodatkowe łącznice mają połączyć KPD Wodzisławskim Śląskim oraz Jastrzębiem-Zdrojem. Bazę utrzymania nowej linii zaplanowano przy stacji stacji w Wodzisławiu Śląskim.

Aktualnie nie ma pewności, czy ta inwestycja dojdzie do skutku. Negatywnie wypowiadają się w tej kwestii parlamentarzyści z naszego regionu, którzy wchodzą w skład koalicji rządzącej: Gabriela Lenartowicz, Krzysztof Gadowski, Łukasz Osmalak:

47 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Anka_zapewnia_fit_mieszkańcom (185.135. * .153) 21.02.2024 21:27
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Do_Wiolu Anka Pisanka zadbała abyście byli fit wiec teraz dupy na rower i jazda do Zebrzydowic czy Wodzisławia po żelaznym szlaku.

~Wiolu (185.220. * .190) 21.02.2024 13:25
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Czekamy na kolej, Pani Prezydent na pewno osiągnie ten cel. Prędzej czy później.

~Anka_Pisanka (80.188. * .23) 20.02.2024 06:31
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Gorzyczki przyciągnęły do siebie inwestycje z Amazona...
Wodzisław ściągnął do siebie kolejną uczelnię wyższą...
A ta upadająca osada gónicza wciąż czeka na kolej...

~Operator (5.184. * .223) 19.02.2024 21:59
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Obiektywnie. To nie Rybnik.ma kompleksy tylko okolica np jeśli chodzi o transport kolejowy i wiele i nych dziedzin. Żory czy Jastrzębie cofnęły sue do XIX wieku

~Do_Arteks (46.204. * .106) 19.02.2024 21:44
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~mmm125 (188.137. * .64) 19.02.2024 21:08
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

W naszym regionie największy budynek dworcowy, największa stacja kolejowa pasażerska i towarowa, jedyna kasa PKP IC i najwięcej pociągów osobowych i dalekobieżnych ma Rybnik. No i dobrze! Cały region na tym korzysta. Takie są niestety fakty. Żory czy Jastrzębie to naprawdę niski poziom cywilizacyjny, brak miejskości i wykluczenie komunikacyjne...

~Do_mmm125 (46.204. * .70) 19.02.2024 20:49

@Arteks
Rybnik w ogole nie ma nic porządnego.
Sama bylejakość, bieda, brud smród i brak pomysłu

~mmm125 (188.137. * .64) 19.02.2024 19:33
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@Widz Racibórz nie miał porządnego dworca przez lata ale ma kolej, ma stacje, ma pociągi. Jastrzębie ma... nadzieję i nic więcej. Nie ma żadnej pewności czy kolej wróci, a nawet jeśli tak to prawie na pewno będzie to końcowy przystanek... Trochę jak lokalki w Czechach.

~Czekamy (83.31. * .76) 19.02.2024 19:25
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Mam nadzieję, ze w końcu uda się sfinalizować kolej. I jestem przekonany, że Pani Anna w kolejnej kadencji tego dokona. Jeśli nie ona to kto?

~Widz (178.43. * .254) 19.02.2024 10:23

Może Racibórz, wróci do gry jak włodarze nie prześpią.

~Skarbnik (79.184. * .70) 19.02.2024 09:22

"budowa fragmentu nowej linii oraz odbudowa części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju " Jakieś szczegóły ktoś coś wie , dla kolegi pytam .

~sik_prosty (46.134. * .88) 18.02.2024 19:48
oceniono 1 raz
1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~Do_urzednicze_dno_TEK (46.204. * .175) 18.02.2024 17:14
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

@urzednicze dno
Wy TEK-turowi kolejarze to jedynie sie znacie na karczowaniu z krzaków starych torowisk. A szkody, to macie najwiecej wyrządzone pod włosami.
W latach 80-tych to musieliby zlikwidować całą kolej w 12 milionowej Zaglebiu Ruhry , bo szkody tam były takie jakich nigdzie nie odnotowano.
A jednak pociagi lataly tam ponad 120km/h I TO 40 LAT TEMU, gdzie technika byla mniej zaawansowana.
Zajmijcie się lepiej tym, czym potraficie się zajać, czyli wycieczki dla dzieci TICO po szynach i karczowaniem opuszczonych torowisk

~urzednicze_dno (185.135. * .153) 18.02.2024 12:56
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Pomiędzy przystankiem kolejowym Jastrzębie Zofiówka obok bazy MZK i Prymatu do Zebrzydowic nie było nigdy szkód górniczych, a w kierunku Wodzisławia Śląskiego od tego przystanku były nieznaczne na terenie Moszczenicy Piaski i Szotkowic za to bardzo duże były z obniżeniem terenu około 15-20 metrów miedzy stacja Jastrzębie Moszczenica a Jastrzębie Zdrój.
Proszę głupot nie pisać, że w dzisiejszych technologiach szkody górnicze nie przeszkadzają w budowie czy to kolei czy dróg patrz A1 obok Knurowa czy linia 159 Żory-Pawłowice (niecały rok po modernizacji poddali się szkodom górniczym i musieli pociąć nowe szyny i z bezstykowych zrobić stykowe do tego obniżyć prędkość ze 120 do 60-80 km/h na tym odcinku, przez co lekko zakamuflowali to przystankiem kolejowym Pawłowice Centrum(Studzionka).

~nmrt (188.137. * .108) 18.02.2024 11:31
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Przy dzisiejszych technologiach szkody górnicze nie przeszkadzają - polecam trasę Zebrzydowice - Kraków, pociąg jedzie praktycznie po zalewisku, tereny są bardzo podmokłe. Da się. W półtorej godziny do Krakowa za 30 zł(dorośli). Po prostu nie ma woli i chęci naszych włodarzy .Można było zostawić połączenie Zdrój - Zebrzydowice i już byłoby okno na świat. Ale lepiej jeździć w kółko na rowerze po zasyfionym szlaku rowerowym.

~perfektmen (89.77. * .44) 18.02.2024 09:22

cyt. "Historyczny wyrok w sprawie uchodźców. Włoski Sąd Najwyższy podtrzymał wyrok skazujący wobec kapitana holownika, który po uratowaniu migrantów, przekazał ich libijskim służbom. Zdaniem włoskiego wymiaru sprawiedliwości, Libia nie była dla nich miejscem bezpiecznym."
***** UE

~Ja11 (84.234. * .121) 18.02.2024 06:16
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Najbardziej poszkodowany jesteś niestety ty. Tego już nie da się zmienić, dumny z miasta Arteks to stan umysłu.

~Anka_Pisanka (91.225. * .91) 17.02.2024 22:45

"Jastrzębie oddano górnictwu na samozniszczenie...."
100/100
Ku uciesze górniczych ZZ, zrzeszających przede wszystkim zatrudnionych spoza Jastrzębia-Zdroju.

~dumnyzmiasta (188.137. * .64) 17.02.2024 22:37
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

@urzednicze_dno Żory i Jastrzębie to najbardziej poszkodowane i zarazem frajerskie miejscowości województwa! Nie dość, że należą do "wykluczonych komunikacyjnie" to jeszcze... dopłacają z podatków swoich mieszkańców do nowego taboru i kursów Kolei Śląskich i międzymiejskich linii MZK hehehehe

Beneficjentami 400(!) milionowej dotacji dla kolei są miasta które mają najwięcej połączeń kolejowych to np.: Katowice, Częstochowa, Bielsko-Biała, Tychy, Sosnowiec, Zawiercie, Rybnik, Racibórz, Gliwice czy Zabrze :DDD Oprócz tego 1,5 miliarda ma iść z kasy województwa na nowy tabor który zasili już kursujące pociągi na najważniejszych liniach.

W MZK też Żory i Jastrzębie frajerskie! Dopłacają od ponad 20 lat miliony do linii które dowożą ludzi z Rydułtów do Wodzisławia czy z Czerwionki, Wodzisławia i Jastrzębia do Rybnika! :DDD

~dumnyzmiasta (188.137. * .64) 17.02.2024 22:36

@46.204. * .175 a czy to jest śmiech przez łzy hehehe Zawsze mnie bawi ta okazywana frustracja i ryk bezsilnej zawiści wobec bogatszych i lepszych sąsiadów. :D

~Do_dumny (46.204. * .175) 17.02.2024 21:21

@dumnyzmiasta
Najbardziej wysmiewany jestes ty.
Siedzisz cały dzień zamkniety w kańciapie trzy na trzy metry i pakujesz książki.
Jak możesz normalnie myśleć, będąc w takim połozeniu?

~dumnyzmiasta (188.137. * .64) 17.02.2024 20:02

@46.204. * .175 a które według ciebie jest najbardziej wyśmiewane? Żory - stan umysłu czy Jastrzębie = mem?

~urzednicze_dno (185.135. * .153) 17.02.2024 19:27
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Żory mają dworzec kolejowy i pociągi KŚ Rybnik-Pszczyna/Chybie plus 3 pociągi IC wiec nie ma tak aż tak źle, za to w regionie to dwa miasta które miały kolej i ją olały Jastrzębie i Pszów. Gdyby trochę pomyślano szło spokojnie utrzymać pociągi Wodzisław-Jastrzębie Zofiówka-Zebrzydowice jet już nawet plan przywrócenia codziennych pociągów Gliwice-Knurów-Rybnik-Wodzisław-Bohumin wiec to by się nieźle spinało z połączeniem Subregionu, Gliwic z Cieszynem no ale włodarze Jastrzębia, Godowa i Zebrzydowic z osłem z Jastrzębia bezmyślnie robią na przekór czy to szlak rowerowy czy KDP przez mega szkody Jastrzębia czy kolej na byłej trasie w kierunku Pawłowic-Żor, gdzie największy fedrunek idzie KWK Borynia-Zofiówka-Bzie i KWK Pniówek

cocolino 17.02.2024 19:21
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Żory mają dworzec kolejowy i pociągi KŚ Rybnik-Pszczyna/Chybie plus 3 pociągi IC wiec nie ma tak aż tak źle, za to w regionie to dwa miasta które miały kolej i ją olały Jastrzębie i Pszów. Gdyby trochę pomyślano szło spokojnie utrzymać pociągi Wodzisław-Jastrzębie Zofiówka-Zebrzydowice jet już nawet plan przywrócenia codziennych pociągów Gliwice-Knurów-Rybnik-Wodzisław-Bohumin wiec to by się nieźle spinało z połączeniem Subregionu, Gliwic z Cieszynem no ale włodarze Jastrzębia, Godowa i Zebrzydowic z osłem z Jastrzębia bezmyślnie robią na przekór czy to szlak rowerowy czy KDP przez mega szkody Jastrzębia czy kolej na byłej trasie w kierunku Pawłowic-Żor, gdzie największy fedrunek idzie KWK Borynia-Zofiówka-Bzie i KWK Pniówek

~cpk (46.134. * .225) 17.02.2024 19:20
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Po wyborach wszystkie inwestycje
kolejowe odsunięto

~Do_dumnyzmiasta (46.204. * .175) 17.02.2024 19:15
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@Arteks
Ale na Śląsku jest za to jedno miasto które przez ostatnie lata ma same porażki.
Jest najbardziej zanieczyszczonym miastem w Europie.
Jest najbardziej poniżanym i wyśmiewanym przez inwestorow miastem.
To oczywiscie szary smutny i nijaki Rybnik!

~Gadzina (94.232. * .135) 17.02.2024 19:01

Do Krakowa i do J-bia sa busy. Jakos nikt z KRK nie porownuje tego do lat 90.

Chodzi o czas. Pociag jedzie 2h a autobus 1h. I zadne zaklecia tego nie zmienia. Niepredko.

~dumnyzmiasta (188.137. * .64) 17.02.2024 18:53
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@TadekzJastrzebia gdyby Jastrzębie było prawdziwym miastem - nikt by nie odważył się odciąć kolei. Gdyby mieszkańcy Jastrzębia mieli miejską mentalność - nie pozwoliliby sobie jej odebrać tylko by to oprotestowali... W naszym województwie tylko trzy miasta nie mają komunikacji szynowej ze stolicą województwa - Żory, Jastrzębie i Piekary Śląskie (ale Piekary mają przynajmniej miejski autobus). Jak się widzi busik do Jastrzębia w Katowicach to trochę siara... Człowiekowi od razu przypominają się biedne lata 90 lub warunki podróżowania w biednych republikach postradzieckich.

~TadekzJastrzebia (51.38. * .135) 17.02.2024 13:18

Zbudują, w końcu zbudują. Jastrzębie i tak ciągle się rozwija, remonty modernizacje. Ale fakt, kolej by nam nie zawadziła, a podniosła tylko komfort życia .

~WiejskaZabawa (46.134. * .23) 17.02.2024 08:41

W Moszczenicy omal most sie nie zawalil. Linia do Wodzisławia została zamknięta z powodu osiadania terenu. Na Bziu też szkody fatalne. Ile razy podnosili wiadukt na dridze do Pawłowic? Nic z tego nie będzie. Jastrzębie oddano górnictwu na samozniszczenie....

~Zawiadowca (79.184. * .70) 17.02.2024 08:19

Przez jakie osiedla w naszej osadzie przebiegać będzie kolej szybkich prędkości wie ktoś .

~Skarbnik (79.184. * .70) 17.02.2024 08:10
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

8 lat rządów pisu i nie położono ani jednej szyny , nie wbito ani jednej łopaty na CPK a już wydano 2,5 miliarda .

~RudyPies (46.204. * .94) 17.02.2024 07:58
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Przestańcie pieprzyć ,że nie idzie wybodować torów w Jastrzębiu-Zdroju bo są szkody górnicze!!
W całym Śląsku są a pociągi jeżdżą na całym świecie wydobywa się węgiel Chiny,Indie,Pakistan itp. i.pociągi na terenach górniczych śmigają z prędkością 160 km na godzinę.

~RudyPies (46.204. * .94) 17.02.2024 07:54
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Ale Co Na To Wszystko Anna Hetman z PO??!
Jakie jej jest zdanie?!
Czy Anna Hetman z PO stanie po stronie mieszkańców i POwie stanowczo Tak dla rozwoju miasta Jastrzębie-Zdrój i zmusi do działania posłów z naszego regionu dla KOlei w naszym mieście ?!!!
Czy dalej będzie biegać za dziećmi po mieście i będzie zadawać im dziwne pytania w swoich ustawianych sądach ulicznych?
Z panem Bogiem mieszkańcy miasta Jastrzębie-Zdrój

~kif (31.0. * .111) 17.02.2024 02:51
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~Obywatelka25 (91.204. * .100) 17.02.2024 00:12
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Były plany powrotu kolei do JZ od strony Wodzisławia - niestety - dużą część zaorano, rozkradziono, jest też stanowczy opór Turzy nad powrotem kolei (a kiedyś pielgrzymi jeździli pociągami...), trasa jest też przecięta autostradą. Problemem jest też Żelazny szlak rowerowy - na który Unia dała kasę i przez długi czas nie można przywrócić pierwotnej funkcji - a byłoby to najprościej. Kolej od strony Pawłowic (fakt wybudowali Pawłowice Centrum a pominęli Pawłowice Górnicze - tylko że tam pociągi musiały zmieniać czoło) - szkody górnicze a i wątpliwe czy dotrą do byłej stacji JZ Centrum (która byłaby końcową) - bo nawet gdyby od strony Wodzisławia - to z tej strony stacją końcową byłaby Moszczenica - a co pomiędzy?

~Zadowolony (83.31. * .76) 16.02.2024 22:40

Świetnie by było, jakby w końcu powstała. Po za tym nie wiem co to za nagonka...Jak Wam się źle żyje w naszym mieście, to zawsze można się przeprowadzić. Ja nie narzekam. Miasto się rozwija, ciągle coś się dzieje, powstaje. Stagnacji nie ma.

~Niemazdroju (5.184. * .16) 16.02.2024 21:41

Ale jaja se robią z Jastrzębia i tylko obiecują a wcale nie maja zamiaru kolei doprowadzić. Fachowcy mówią że torowisk kolejowych nie układa się na obszarach które sie tak zapadaja jak w Jastrzębiu. Moim zdaniem nie będzie nigdy kolei w Jastrzębiu tak jak już nie będzie uzdrowiska

~Do_trolla_nizej (178.218. * .117) 16.02.2024 21:37
oceniono 1 raz
1

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

~2101 (188.137. * .213) 16.02.2024 21:02
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Po co nam CPK po co nam kolej w Jastrzębiu. Tak jak mówią prominenci z POlityki wszystko mamy w Berlinie. Jaja jak berety.