Wiadomo, jak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny. Pokazano wizualizacje lotniska [ZDJĘCIA]
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała koncepcję architektoniczną nowego lotniska przesiadkowego. Wiadomo, jak będzie wyglądał terminal pasażerski, czyli „serce CPK”. Prowadzić ma do niego linia kolejowa, która ma przebiegać także przez nasz region.
Kolejny etap
Przyjęcie przez CPK koncepcji architektonicznej lotniska, przygotowanej przez brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold, oznacza przejście do kolejnego etapu, czyli opracowania projektu budowlanego. Spółka dotrzymała zobowiązań z listopada ubiegłego roku, kiedy zawarła umowę z Master Architektem.
Przedpokój portu lotniczego połączy całość
Centralnym elementem multimodalnego węzła CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Atrium to swoisty przestronny „przedpokój portu lotniczego”. Spotka się tu większość pasażerów niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko. Atrium znajduje się przed kontrolą bezpieczeństwa, co oznacza, że będzie dostępne dla wszystkich.
Może być również atrakcyjnym miejscem do spędzania czasu dla pracowników i gości pobliskiego Airport City, czyli części hotelowej, biurowej i handlowej. Często terminale lotniskowe „odpychają” pieszych, ponieważ bardzo trudno do nich dotrzeć. W przypadku CPK będzie inaczej: projektowane rozwiązanie zachęci przechodnia i gościa Airport City do wejścia do części komercyjnej.
Terminal na dwóch poziomach
Terminal pasażerski lotniska, który zajmie powierzchnię ok. 400 tys. mkw. będzie zlokalizowany na dwóch poziomach. Przyloty i kontrola bezpieczeństwa znajdą się zarówno w strefie Schengen, jak też Non-Schengen. Dalej pasażerowie Non-Schengen przemieszczą się na poziom, na którym znajdzie się osobna część terminala, restauracje, sklepy itd.
Terminal będzie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią terminala pasażerskiego (z możliwością rozbudowy w przyszłości, kiedy pojawi się takie zapotrzebowanie rynkowe). We wszystkich strefach terminala pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwukierunkowe ruchome chodniki, co pozwoli zminimalizować czas przesiadek i podwyższy standard obsługi.
Oprócz tradycyjnych punktów do odprawy (check-in) terminal będzie wyposażony w samoobsługowe stanowiska tzw. self-bag drop i kioski z możliwością obsługi biometrycznej. Kontrola bezpieczeństwa i dokumentów ma być prowadzona m.in. przy pomocy skanerów CT, które odwzorowują trójwymiarowy obraz bagażu, i automatycznych bramek. Projektant przewiduje zastosowanie najnowszych rozwiązań w ramach systemu transportu i skanowania bagażu, w tym na potrzeby szybkiej obsługi bagażu transferowego.
Suchą stopą
Dworzec kolejowy obsłuży lotnisko, ale będzie też pełnić rolę ogólnokrajowego węzła transportowego, integrując połączenia kolejowe z głównych miast w Polsce. Dworzec kolejowy CPK to 6 podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Perony będą zadaszone w taki sposób, że da się wygodnie dotrzeć suchą stopą do dworca, który znajdzie się w atrium po północnej stronie terminalu i będzie z nim połączony.
Z dworca kolejowego pasażerowie otrzymają dogodne przejście do dworca autobusowego i Airport City. Węzeł zostanie wyposażony w zatoki autobusowe, poczekalnie z kasami biletowymi, a także obiekty handlowe. W pobliżu dworca autobusowego inwestor przewiduje hotele, które będą pierwszymi zabudowaniami Airport City.
Pierwszy etap w 2028 roku
Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.
Sprawa budzi emocje
Przypomnijmy, budowa Centralnego Punktu Komunikacyjnego ściśle związana jest z Subregionem Zachodnim, przez który ma przebiegać linia dużych prędkości. Wariant inwestorski, czyli trasę przebiegu spółka zaprezentowała 22 marca w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Jako rekomendowany eksperci CPK wskazali wariant W72, który przewiduje budowę nowych stacji kolejowych m.in. w Żorach Północnych i Mszanie, możliwość powstania terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim, dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju oraz nowe odcinki umożliwiające szybkie połączenia m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju. Czytaj więcej: CPK wybrało wariant inwestorski. Gdzie będzie przebiegać "szprycha" z Katowic do Ostrawy? [LIVE].
Sprawa od wielu miesięcy budzi jednak w naszym regionie ogromne emocje, bo wiąże się z przesiedleniami mieszkańców i wyburzeniami domów. Jak sprawę komentują samorządy, przez które linia zostanie poprowadzona? Czytaj: Samorządowcy o CPK: szok i niedowierzanie. Jedna z gmin odetchnęła z ulgą.
koszty CPK juz przebiły tę kwotę, a wszystko na razie jest tylko koncepcją, to co widzicie to są wizualizacje koncepcji projektanta, nawet jesli coś powstanie w tym miejscu to na pewno nie bedzie tak wyglądać. To ma być lotnisko, czyste schludne i energooszczędne, a nie galeria sztuki i pomnik Jarka.
Na temat tunelu pod Świną n.p. też były takie podsmiechujki. Jak na razie tempo realizacji CPK jest znacznie wyższe niż chociażby budowy elektrowni atomowej przez PO. Im się nie udało przez sześć lat ustalić nawet ostatecznej lokalizacji tej elektrowni że o jakichkolwiek założeniach projektowych nie wspomnę, a działalność spółki kosztowała podatników 25 milionow.
Czyli mamy rozumieć że już trawa skoszona ?
Lotnisko Berlin Brandenburg zostało otwarte 3 lata temu z z 9-letnim poślizgiem bo ciągle wyskakiwały tam jakieś usterki. Tam to dopiero musiały być przekręty. Niby nowe ale tak naprawdę zastąpiło lotnisko Tegel. Mylisz się, nie jest to żadne megalotnisko. Ma dwa pasy i trzy terminale. Głównie czartery, połączenia krajowe i i kilka zagranicznych.
W Berlinie powstało identyczne megalotnisko - efekt - dalej jest w budowie (budują je od ponad 11 lat). Wizualizacje? - to TYLKO WIZUALIZACJE - bo efekt końcowy będzie inny (trzeba się nachapać przy przetargach, umieścić SWOICH ludzi w spółkach, zarządach... za NIEMAŁA KASĘ - co już ma miejsce). Dworzec w Jastrzębiu - to raczej powstanie wiata i kilka ławek...
@WielkaPolska utrzemy nosa? Każdy Niemiec się śmieje, że w Polsce w XXI wieku do wielu miast i wiosek nie dojeżdża ani kolej ani autobus. Popatrz na Żory, Pawłowice czy Jastrzębie - nie dojedziesz z nich publiczną komunikacją nawet do stolicy województwa... Takie wielkie lotnisko zaszkodzi takim lotniskom jak Katowice, Poznań czy Lublin.
Jedyne czego można żałować to to ,że pani Anna jest z PO.Nasze miasto przez tą sytuację staje się pustynią ekonomiczną i zacofanym skansenem.
SUPER INWESTYCJA!!
UTRZEMY SZWABOM NOSA I ICH SŁUGUSĄ!!
Od morza do morza !
Pisowcy nie zamykają kopalnie tylko je wygaszają, Pisowcy nie kłamią tylko mijają się z prawdą, Pisowcy nie wprowadzają podatków tylko opłaty przekształceniowe, itd., itd, a głupi naród to łyka. Hipokryzja w wydaniu PiS to dno i kilometr mułu, czyli masssakraaa!!! Ludzie obudźcie się!!!
P.S. nie jestem z PO tylko myślę.
~Rafał_T (46.204. * .155)
pytasz po co ?
ano po to aby debile takie jak ty miały o czym pisać głupiego w komentarzach ..
Wesołego Alleluja DEBILU !
Po co nam lotnisko, skoro mamy w Berlinie
Po co nam porty przeładunkowe w Gdańsku Gdyni i Szczecinie, skoro mamy w Hamburgu i Rotterdamie
Po co nam kopalnia Turów, skoro kilka kilometrów dalej w Niemczech mamy sześć takich kopalń.
Tak właściwie to po co nam PO, jak mamy SPD CDU.
To u nas tak będzie ? ma rozmach ta władza gigantomiachia
Wynagrodzenie członków zarządu spółki CPK wyniosło w 2022 roku 2,4 miliona złotych wobec dwóch milionów w 2021 roku.
Kolejna klapa pis
pierdoły
Fajnie, że lotnisko w Jastrzębiu, nie spodziewałam się.