Prawa i obowiązki pacjentów i pracowników placówki medycznej
Na czym polegają role w relacji pacjenta z pracownikiem placówki medycznej? Każda osoba w relacji ma swoje prawa i obowiązki.
Tabela, która ukazała się na stronie Rzecznika Praw Pacjenta zawiera wyłącznie perspektywę komunikacyjną, a nie prawną. To informacje, których przyswojenie ma uświadomić rolę, jaką pełnimy w relacjach. - Nie wszyscy potrafią prezentować swoje oczekiwania w sposób dostosowany do sytuacji. Wiele osób doświadczyło niewłaściwego traktowania i z tego powodu uznaje, że dochodzenie swoich praw powinno odbywać się poprzez podniesiony głos, czy krzyk - czytamy.
Negatywne doświadczenia nie są ani usprawiedliwieniem, ani wytłumaczeniem dla niekulturalnego zachowania i naruszania godności drugiego człowieka. Nie mamy obowiązku się na to godzić. Ale możemy życzliwie spojrzeć na naszych rozmówców i zobaczyć w ich zachowaniu lęk, obawy, źle komunikowane potrzeby i brak umiejętności wyrażenia swoich uczuć.
Jeśli chcemy, by druga osoba zachowała się w określony sposób, powiedzmy jej o tym. Instrukcje i wskazówki mają szczególne znaczenie właśnie w kontakcie z pacjentami. Proces załatwiania swoich spraw w placówce medycznej, proces wyboru leczenia i pełnego uczestnictwa w nim, jest dla pacjentów jak pokonywanie labiryntu. Rolą pracowników placówek medycznych jest wskazanie drogi i pomoc w pokonaniu tego metaforycznego labiryntu.