Pociągi wróciły do Wisły. Zyskały dwa miasta regionu – Rybnik i Żory
- To ważny dzień i doskonała wiadomość nie tylko dla mieszkańców Wisły i okolicznych miejscowości, ale dla całego województwa śląskiego. Modernizacja linii kolejowej na odcinku Bronów-Wisła Głębce to 52 km trasy i wartość realizacji w wysokości 460 mln zł, z czego 85 proc. to środki pochodzące z Unii Europejskiej. Zyskujemy komfortowe, szybkie i bezpieczne połączenie z centrum aglomeracji, co ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców, ale i odwiedzających, którzy będą mogli podziwiać uroki Beskidów, korzystając z dogodnej i ekologicznej alternatywy dla podróży samochodem - podkreślał marszałek Jakub Chełstowski.
Uroczyste wznowienie ruchu na tym odcinku nastąpiło w Katowicach, skąd wyruszył pociąg specjalny do Wisły. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele władz województwa śląskiego – marszałek Jakub Chełstowski, wicemarszałek Anna Jedynak, członek Zarządu Krzysztof Klimosz, a także prezes Kolei Śląskich Patryk Świrski i burmistrz Wisły Tomasz Bujok.
52 km
W ramach prac zmodernizowano łącznie 52 km. Wartość projektu to 460 mln zł, z czego 85 proc. to środki pochodzące z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Zmodernizowana trasa to szansa dla Wisły i innych miejscowości, które żyją z turystyki. Na placu Hoffa w Wiśle zainaugurowano również Jarmark Bożonarodzeniowy, którego współorganizatorem jest Województwo Śląskie. Marszałek Jakub Chełstowski i burmistrz Wisły Tomasz Bujok zapalili wspólnie imponującą choinkę.
- Czekaliśmy na zakończenie tej inwestycji kilka lat i bardzo się cieszę, że akurat teraz, przed startem sezonu zimowego wracają połączenia z Katowic do Wisły. Każdego roku przyjeżdża do nas mnóstwo turystów, zarówno w przypadku jednodniowych jak i kilkudniowych wyjazdów, tym większa radość, że będą mogli korzystać z nowoczesnego i bezpiecznego transportu kolejowego. Ta trasa została zmodernizowana, ale można powiedzieć, że powstała w zasadzie od nowa - tłumaczył burmistrz Wisły, Tomasz Bujok.
Więcej połączeń
Przebudowa linii kolejowych nr 694, 157,190 i 191 na trasie Bronów-Bieniowiec-Skoczów-Goleszów-Cieszyn/Wisła Głębce rozpoczęła się w marcu 2020 roku.
Wskutek tej inwestycji w rozkładzie jazdy znajdzie się więcej szybkich i komfortowych połączeń. Rozkład przewiduje uruchomienie 10 par połączeń w dni wolne od pracy (7 par w relacji Katowice – Wisła Głębce - Katowice, 1 para połączeń z Gliwic przez Katowice do Wisły Głębce, 1 para bezpośrednich połączeń z i do Częstochowy oraz 1 turystyczna para połączeń z i do Gliwic przez Knurów, Rybnik, Żory do Wisły Głębce) i 8 połączeń w relacji Katowice-Wisła Głębce w dni robocze.
Do dyspozycji pasażerów oddano 23 nowe perony. Pojawiły się także nowe przystanki kolejowe: Skoczów Bajerki, Ustroń Brzegi, Wisła Jawornik. Wszystkie przebudowane perony zostały przystosowane dla osób o szczególnych potrzebach. Wybudowano nowe wiaty, ławki oraz poręcze do odpoczynku na stojąco. Nowe oświetlenie peronów zwiększy bezpieczeństwo. Przebudowa objęła też urządzenia sterowania ruchem i rozjazdy. Rozjazdy zyskały elektryczne ogrzewanie, dzięki czemu możliwe będzie sprawniejsze podróżowanie w okresie zimowym. Lokalne Centrum Sterowania, które powstało w Skoczowie jest wyposażone w nowoczesny sprzęt komputerowy i obsłuży zdalnie stacje Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko. Zwiększono poziom bezpieczeństwa na ponad 70 przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach dla pieszych.
źródło: UMWŚ, oprac. (d)
Ludzie
Były marszałek Województwa Śląskiego
Obiegło zlikwidował kolej to niech teraz zapłaci za jej przywrócenie !
Ale Chełstowski (PO) załatwił kumpla Kiece (PO) i Wodzisław znów bez pociągu
Znowu narzekacie,
Zyskali oczywiscie wszyscy tylko nie mieszkańcy miasta Jastrzębie-Zdrój.
U nas jak zawsze zacofanie i wykluczenie kolejowe trwające już 30lat.
POrażka pod dowództwem pani ......
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Moim zdaniem nikt nie zyskał, wszyscy przegrali. Bo... remont kosztował aż 460 milionów zł. Efekt nie może być satysfakcjonujący dla nikogo... Wisła i Ustroń nadal nie mają ważnych dla nich połączeń ze stolicą powiatu - Cieszynem. GOP zyskał tylko jeden(!) nowy pociąg. ROW stracił bo wprawdzie Kubalonka została ale nie jest już skomunikowana z pociągami z Raciborza i Wodzisławia. Do Wisły będzie można dojechać tylko z Rybnika i Żor i tylko w soboty niedziele. Czy warto więc wydawać tak duże kwoty na tak mały efekt? Po co wyremontowane linie kolejowe dla tak małej liczby pociągów?