144 połączenia na jednej zmianie. W niedzielę (11.02.) Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112 [DANE Z 2023 ROKU]
Prawie 22,4 mln połączeń przychodzących zarejestrowano w Centrach Powiadamiania Ratunkowego w Polsce w 2023 r. To o ponad milion więcej zgłoszeń niż rok wcześniej. Operator na zmianie dziennej odbierał średnio 144 połączenia, natomiast na zmianie nocnej było to 89 połączeń. W niedzielę, 11 lutego, obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi danymi z 2023 roku.
17 CPR-ów w całej Polsce
W kraju funkcjonuje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR) zlokalizowanych w miastach wojewódzkich. Wyjątek stanowi województwo mazowieckie, gdzie ze względu na duży obszar oraz znaczną liczbę mieszkańców centra zlokalizowane są w Warszawie i Radomiu.
Tworzą one system powiadamiania ratunkowego (SPR), w ramach którego od 2013 r. w całym kraju obsługiwane są zgłoszenia na numer alarmowy 112. Od 2018 r. system obsługuje zgłoszenia na numer 997, a od 2021 r. również na numer 998. Docelowo centra mają również obsługiwać zgłoszenia kierowane na numer alarmowy 999.
Opracowano nowe procedury obsługi zgłoszeń alarmowych, które ujednolicają podejście operatorów do obsługi zgłoszeń. Zmodernizowano także najważniejszą część Systemu Teleinformatycznego CPR, która ma zapewnić stabilną pracę tego systemu i zwiększyć jego wydajność.
Prawie 22,4 mln zgłoszeń na numery alarmowe
W ubiegłym roku odnotowano w sumie prawie 22,4 mln połączeń na numery alarmowe. Najwięcej połączeń przychodzących zarejestrowano w CPR w Katowicach (ponad 2,4 mln zgłoszeń), Radomiu (ponad 2 mln zgłoszeń) oraz w Poznaniu (blisko 2 mln zgłoszeń).
Prawie 40 proc. wszystkich połączeń zostało zakwalifikowanych jako niezasadne, które nie wymagały interwencji służb. Z kolei niemal 27 proc. zgłoszeń przychodzących zostało anulowanych, co oznacza, że dzwoniący rozłączył się przed nawiązaniem połączenia.
Wśród kategorii zdarzeń alarmowych na pierwszym miejscu znalazły się zdarzenia dotyczące komunikacji drogowej (ponad 725 tys.). Najczęściej zgłaszano też m.in: zakłócenia porządku publicznego (ponad 547 tys.), złe samopoczucie (ponad 539 tys.), czy interwencje domowe (ponad 461 tys.).
Najwięcej połączeń od czerwca do sierpnia
Na jednego operatora przypadało średnio 1,3 tys. połączeń miesięcznie. Najwięcej połączeń zarejestrowano w miesiącach letnich - w czerwcu (prawie 2,2 mln zgłoszeń), w lipcu oraz w sierpniu (po ponad 2 mln zgłoszeń w tych miesiącach).
Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia wynosił 9,4 sekundy. Oznacza to, że operator odbiera połączenia w 3-4 sekundy od momentu wpłynięcia połączenia na stanowisko operatorskie (około 6 sekund trwa zapowiedź, która jest obligatoryjna).
Najwięcej zgłoszeń jest rejestrowanych pomiędzy godziną 10 a 21. Średni czas prowadzenia rozmów w ramach zgłoszeń zasadnych wynosił 139 sekund. Na numery alarmowe najczęściej dzwoniono w piątki i w soboty.
Ponad 45 proc. wszystkich zgłoszeń przekazano do Policji, a 40 proc. do Państwowego Ratownictwa Medycznego, natomiast do służb pomocniczych skierowano prawie 9 proc. Pozostałe zgłoszenia przekazano do Państwowej Straży Pożarnej.
Operatorzy numerów alarmowych
Na stanowisku operatora numerów alarmowych zatrudnionych jest blisko 1,2 tys. osób. W porównaniu z 2022 r. stan zatrudnienia w Centrach Powiadamiania Ratunkowego na stanowisku operatora numerów alarmowych zwiększył się o około 30 etatów.
Operator numerów alarmowych musi posługiwać się co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym. Najwięcej operatorów posługuje się językiem angielskim, w dalszej kolejności są to język rosyjski i niemiecki.
W związku ze zniesieniem stanu zagrożenia epidemicznego 1 lipca 2023 r., szkolenia operatorów numerów alarmowych zostały przeniesione do MSWiA (zgodnie z ustawą o systemie powiadamiania ratunkowego). W ostatnim kwartale ubiegłego roku przeszkolono 60 operatorów i wydano 52 certyfikaty.
Zgłoszenia eCall i SMS
W 2023 r. zarejestrowano łącznie ponad 32 tys. zgłoszeń eCall (ogólnoeuropejski samochodowy system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych). To o prawie 38 proc. więcej niż w 2022 r. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w listopadzie (ponad 3,5 tys.), październiku i grudniu (po ponad 3 tys. zgłoszeń w obu miesiącach).
Wzrost liczby zgłoszeń eCall wynika z coraz większej liczby samochodów, które posiadają ten system. Najwięcej zgłoszeń eCall wpłynęło do Centrów Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu (blisko 6,5 tys.) oraz Poznaniu (ponad 2,8 tys.).
W ubiegłym roku zarejestrowano ponad 1,8 tys. zgłoszeń SMS. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w sierpniu (192), lipcu (181) oraz w czerwcu (179). Do służb przekazano ponad 1,6 tys. zasadnych zgłoszeń. Według danych na 31 grudnia 2023 r. aktywnych było ponad 25 tys. użytkowników aplikacji mobilnej Alarm112.
Obchody w Katowicach
W 2009 r. Parlament Europejski wraz z Komisją Europejską i Radą Unii Europejskiej przyjął trójstronną konwencję, która ustanawia coroczny Dzień Numeru Alarmowego. Jego celem jest podnoszenie świadomości związanej z dostępem do zunifikowanego numeru alarmowego na terenie całej Europy.
Podsekretarz stanu w MSWiA podczas uroczystości w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim wręczył wyróżnienia operatorom z całego kraju.
- Składam wyrazy szacunku i wdzięczności dla wszystkich, którzy pracują w Centrach Powiadamiania Ratunkowego. Również dla tych, którzy organizują ten system, czyli wojewodów, dyrektorów centrów zarządzania kryzysowego – powiedział wiceminister Wiesław Leśniakiewicz.
Data obchodów została wybrana z uwagi na jego zapis cyfrowy (11.2), który odwołuje się do numeru 112.
źr. MSWiA, oprac. sqx
Błędem było zlikwidowanie osobnych numerów do konkretnych służb. Czas reakcji CPR jest czasem koszmarnie długi, a nawet zdarzają się odmowy które kończą się śmiercią potrzebujących. Centra wojewódzkie często mają problem z lokalizacją adresów, a tragedią jest przekazywanie informacji z przejazdów kolejowych. Każdy przejazd ma "żółtą naklejkę" z indywidualnym numerem. Zanim zadzwonisz, podasz opis zdarzenia ze szczegółami, operator zadzwoni do dyspozytora kolejowego, poda szczegóły a dyspozytor zanim zorientuje się jaki pociąg tam jedzie, zanim powiadomi maszynistę to już jest dawno po zdarzeniu/wypadku.