Uważaj na połączenia z numerów telefonów podszywających się pod banki! [WIDEO]
Jedną z metod, której używają cyberprzestępcy, aby wykorzystać naszą nieostrożność to spoofing telefoniczny, czyli fałszywe połączenia telefoniczne przestępców podszywających się pod banki.
Na czym polega spoofing telefoniczny?
Polacy pomimo coraz większej aktywności w przestrzeni cyfrowej, wciąż nie dysponują dostatecznie dużą wiedzą z obszaru cyberbezpieczeństwa. Pamiętajmy - na każdym kroku należy zachować rozsądek i wiedzieć, jak się zachowywać w cyberprzestrzeni.
Jak wygląda działanie przestępców? Do klienta banku zadzwonił ktoś, kto podał się za pracownika banku, w którym klient ma konto. Poinformował go, że bank zatrzymał podejrzany przelew w kwocie 500 zł z jego rachunku. Osoba podająca się za pracownika banku zapytała, czy to on realizował przelew. Klient zaprzeczył, więc rozmówca poinformował, że ktoś przejął dostęp do jego konta. Dalej fałszywy pracownik zapytał, czy ofiara ma konta w innych bankach. A ponieważ klient poinformował, że rzeczywiście ma inne konta to oszust wyjaśnił, że jego środki są zagrożone i trzeba je przekierować na bezpieczne konto techniczne.
Kiedy zadzwoni do Ciebie ktoś przedstawiając podobny scenariusz - rozłącz się i samodzielnie skontaktuj z policją i ze swoim bankiem. Nie oddzwaniaj na numer, z którego do Ciebie dzwoniono. Samodzielnie wystukaj/wybierz numer do banku. Zachowaj spokój. Skontaktuj się również z kimś bliskim i zaufanym, kto może Ci pomóc w tej sytuacji.
Podobną sytuację przedstawia poniższy film:
Pamiętaj!
- Pracownik banku nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła do konta bankowego
- Jeśli już zostaliśmy oszukani, powinniśmy natychmiast skontaktować się z bankiem i zablokować wszystkie kanały dostępu
Więcej informacji o cyberbezpieczeństwie szukaj także we własnym banku.