Ostrzegają przed oszustami. W Żorach zapoczątkowali akcję ku przestrodze [ZDJĘCIA, WIDEO]
W Żorach odbyła się konferencja na inaugurację akcji profilaktycznej "To gra o Twoje pieniądze, nie daj wystrychnąć się na wnuczka". W akcję oprócz policjantów z Komendy Miejskiej Policji w Żorach oraz urzędników żorskiego magistratu, zaangażowali się także uczniowie szkół ponadpodstawowych.
Ostrzegają przed oszustami. W Żorach zapoczątkowali akcję ku przestrodze [ZDJĘCIA, WIDEO]
Pomimo wielu komunikatów o oszustwach na szkodę seniorów popełnianych metodą na córkę, wnuczka, policjanta, bankowca, czy metodą na tzw. „BLIK”, oszustom w dalszym ciągu udaje się zdobyć nasze zaufanie, co prowadzi nie raz do utraty oszczędności całego naszego życia.
Dzisiaj w sali Kina "Na Starówce" zorganizowane zostało spotkanie poświęcone tematyce oszustw, połączone z prezentacją spotu oraz rozdaniem nagród w konkursie na plakat związany z przedmiotową akcją. To właśnie młodzi ludzie wzięli udział w realizacji spotu oraz konkursie na plakat związany z oszustwami.
Świadomość zagrożenia oszustwem może mieć wpływ na obrót sytuacji, w której nasz znajomy lub osoba najbliższa pada ofiarą, o czym przypominał żorski mundurowy oraz zaproszeni do współudziału psycholodzy Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.
Policyjne przykłady i interwencje wskazują, iż wielokrotnie nieświadomi zagrożenia ludzie dają się oszukać, tracąc oszczędności całego życia.
Najlepiej się rozłączyć
- Zawsze oszuści wykorzystują emocje, presję czasu. Zazwyczaj oszustwo wiąże się z intencją szybkiej pomocy lub ratowania komuś życia. Sami nie wiemy, jak byśmy się zachowali, kiedy ktoś bliski dzwoni do nas, że potrzebuje pomocy. Odruchem rodzica jest ratowanie swojego dziecka, a odruchem dziadka jest przede wszystkim ratowanie wnuczka. Musimy wiedzieć jednak, że żadna z instytucji nie prosi o pieniądze. Nie jest tak łatwo uniknąć konsekwencji swoich działań, zarzutów prokuratorskich, postępowań policyjnych, wpłacając jakąkolwiek kwotę, która ma być ratunkiem dla tej osoby. Prawo tak nie działa. Kiedy otrzymujemy taki telefon, najważniejsze to po prostu się rozłączyć i zweryfikować, kto do nas dzwonił - podkreśla asp. Marcin Leśniak, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Żorach.
Podczas konferencji w żorskim kinie młodzież i zgromadzeni goście mieli okazję wysłuchać policyjnych psychologów z Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach, którzy opowiedzieli o tym, jak działają emocje, które wykorzystują oszuści.
- Zwracamy się także do osób młodych. Rozmawiajmy z rodzicami i dziadkami o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im, jak zachować się w sytuacji, kiedy zadzwoni do nich obca osoba. Zwróćmy uwagę na zagrożenie również osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Pamiętajmy, aby nikomu nie przekazywać pieniędzy, bądź kosztowności. Prawdziwi policjanci NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy, dostępu do naszych kont bankowych i nie opowiadają o prowadzonych przez siebie policyjnych działaniach - informują policjanci.
Różne rodzaje oszustw, wszystkie bazują na emocjach
Niestety, mimo szeroko zakrojonych działań mundurowych i wielu kampanii społecznych uczulających na tego typu procedery, seniorzy cały czas pozostają na celowniku oszustów. Zdarzają się przypadki, w których osoby poprzez reklamę umieszczoną w internecie zostały nieświadomie zamieszane w proceder. Oszuści mogą wciągnąć niczego nieświadomych ludzi, którzy poszukują pracy. Na numer telefonu komórkowego takiej osoby dzwoni ktoś, kto oferuje łatwy szybki zarobek. "Zatrudniona" osoba ma pilnie odebrać od seniora paczkę z ważnymi dokumentami i dostarczyć ją pod podany adres w innym mieście. Zapłata za kurs, kilkaset złotych, umieszczona jest w kopercie doklejonej do przesyłki. Nieświadomie pomagając oszustom, osoby takie same popełniają przestępstwo.
Przy okazji nagrodzono też uczniów Zespołu Szkół nr 2 w Żorach, którzy stworzyli plakaty informacyjne w ramach akcji: Pawła Gracę, Karolinę Piekarską i Martę Worynę. Podziękowania skierowano także do Eryka Chmiela, który stworzył spot w ramach kampanii.