Zostań wirtualnym maszynistą! Koleje Śląskie udostępniają symulator pojazdu kolejowego
Każdy pasjonat kolei, kolekcjoner miniaturowych lokomotyw czy budowniczy szynowych makiet i dioram marzy, by choć przez chwilę poprowadzić prawdziwy skład i beztrosko mknąć wzdłuż przepięknych polskich szlaków transportowych. A i osoby mniej zafascynowane światem zwrotnic, bocznic i zespołów trakcyjnych z pewnością chciałyby się przekonać: jak to jest „kierować pociągiem”.
Zostań wirtualnym maszynistą! Koleje Śląskie udostępniają symulator pojazdu kolejowego
Z kolei profesjonaliści, którzy chcą sprawdzić swoje umiejętności, wiedzę praktyczną i przygotować się do następnego egzaminu, szukają rozwiązań, by w bezpiecznych warunkach przetestować swoje kompetencje i możliwości rozwoju kariery.
Dla wszystkich tych osób – niezależnie czy są miłośnikami kolei, czy zawodowcami z wieloletnim stażem – Koleje Śląskie udostępniają ultranowoczesny symulator pojazdu kolejowego.
Jest on odzwierciedleniem, w skali 1:1(!), prawdziwej kabiny pojazdu trakcyjnego najnowszej generacji typu Elf 2/22 WEd. Pulpit maszynisty jest odwzorowany w 100% z każdym urządzeniem, które znajduje się w realnym składzie. Tym samym symulator zapewnia rzeczywiste warunki pracy maszynisty, z uwzględnieniem każdego aspektu prowadzenia autentycznego pojazdu szynowego.
Kabina symulacyjna jest posadowiona na platformie ruchowej o sześciu stopniach swobody. Dzięki temu uzyskano pełne odzwierciedlenie wrażeń związanych z prowadzeniem pojazdu trakcyjnego – jak na przykład: drgania, przyśpieszenie, hamowanie, przeciążenie… a nawet wykolejenie pojazdu! Ponadto kabina maszynisty została wyposażona w pionierski system wizualizacji 4K UHD oraz immersyjny system dźwięku przestrzennego.
Oprogramowanie zapewnia przejazd zgodny ze schematem linii Kolei Śląskich i jest na bieżąco aktualizowane zarówno w zakresie specyfiki szlaków, jak i wszelkich remontów oraz utrudnień.
Symulator umożliwia szkolenie z zakresu prowadzenia pojazdów z wykorzystaniem nowoczesnych systemów kierowania składem (zgodnie z Europejskim Systemem Sterowania Pociągiem – ETCS) oraz zapewnia ćwiczenia z wykorzystaniem łączności GSM-R, która od 2025 roku będzie podstawowym systemem łączności w Polsce.
- Największym atutem urządzenia nie jest jednak samo „bezstresowe” i rutynowe prowadzenie pojazdu. System przygotowano z myślą o sprawdzeniu swoich umiejętności w sytuacjach nadzwyczajnych, bowiem oprogramowanie urządzenia umożliwia przećwiczenie zdarzeń oraz wypadków podczas pracy pociągowej czy manewrowej, także przy udziale innych pojazdów kolejowych i drogowych, a nawet… maszyn rolniczych! - informuje Patrycja Tomaszczyk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Dodatkowo symulator pozwala na odtworzenie całego spektrum usterek pojazdu oraz zdarzeń nietypowych - związanych z infrastrukturą kolejową. Jest on również wyposażony w moduł eco-driving umożliwiający analizowanie zużycia energii podczas symulowania przejazdów (pozwala to na szkolenie maszynistów z zakresu ekonomicznego sposobu jazdy).
Co więcej, urządzenie pozwala przećwiczyć sytuacje skrajnie nietypowe/ekstremalne, z którymi maszynista spotyka się bardzo rzadko. Taki trening pozwoli na właściwe działanie w sytuacji realnego zagrożenia w trakcie kursu (a zapewnianie 100% bezpieczeństwa przejazdu to nadrzędny priorytet dla każdego pracownika kolei).
Symulator pozwala także na sprawdzenie czy maszynista prawidłowo obsługuje wszystkie urządzenia sterowania oraz czy zawsze zachowuje wymaganą czujność w trakcie swej pracy (sprawdzają to specjalne algorytmy). Przygotowany program ćwiczeń obejmuje również prawidłową komunikację z innymi uczestnikami ruchu kolejowego.
Ta niezwykła maszyna, należąca do Kolei Śląskich, jest jedynym symulatorem pojazdu Elf 2/22 Wed w Polsce. Jej kolejnym walorem jest fakt, iż spełnia ona wszystkie wymagania wynikające z obowiązujących aktów prawnych oraz zalecenia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
Wirtualny przejazd (pod nadzorem i z pomocą profesjonalnego instruktora) trwa 60 minut i jest podzielony na następujące etapy:
- Omówienie zasad BHP oraz działania elementów symulatora pojazdu kolejowego (5 min.)
- Zaznajomienie uczestnika z obsługą symulatora (5 min.)
- Przygotowanie pociągu do jazdy oraz sama jazda pociągiem (45 min.)
- Omówienie przebiegu symulacji (5 min.).
- Symulator KŚ to zarówno świetna możliwość spełnienia kolejowych marzeń oraz jedyna w swoim rodzaju szansa na wzbogacenie CV, jak i unikatowy sprawdzian radzenia sobie w ekstremalnych warunkach prowadzenia pociągu. Zapraszamy zatem do korzystania z naszej nowej usługi! - zachęca Patrycja Tomaszczyk.
Szczegółowe informacje:
https://www.kolejeslaskie.com/spolka/osrodek-szkolenia-maszynistow/
https://www.kolejeslaskie.com/rezerwacja-przejazdow-na-symulatorze-pojazdu-kolejowego/
https://www.kolejeslaskie.com/
Warto także zapoznać się z Regulaminem określającym warunki korzystania z urządzenia.
Kiedyś napisałem maila do KS prośba o informacje w jaki sposób można uzyskać uprawnienia maszynisty by pracować jako maszynista w KS.
Do dnia dzisiejszego dziady się nie odezwały. A podobno nie ma kto pracować???