Jak poruszać się na hulajnodze elektrycznej zgodnie z przepisami?
Minęło już kilka miesięcy odkąd weszły w życie nowe przepisy regulujące poruszanie się hulajnogami eklektycznymi, urządzeniami transportu osobistego, jak też urządzeniami wspomagającymi ruch. Niestety zdarzają się użytkownicy takich pojazdów, którzy zapominają o obowiązku stosowania się do znaków drogowych, poruszania się z wyznaczoną prędkością czy ustępowania pierwszeństwa pieszemu.
Policjanci praktycznie każdego dnia spotykają się z wykroczeniami popełnianymi przez kierujących wspominanymi pojazdami oraz słabą znajomością obowiązujących od kilku miesięcy przepisów. W celu ograniczenia popełnianych wykroczeń, a tym samym zdarzeń drogowych, poniżej przypominamy o najważniejszych obowiązujących zasadach.
Hulajnoga elektryczna
Pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Hulajnoga elektryczna: uprawnienia
- od osób w wieku od 10 do 18 roku życia, wymagana jest karta rowerowa lub prawo jazdy kat. AM, A1, B1, T;
- od osób które ukończyły 18 lat nie wymaga się uprawnień;
- dzieci w wieku do 10 lat będą mogły poruszać się urządzeniem transportu osobistego jedynie w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej.
Hulajnoga elektryczna: obowiązki
Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany:
-
korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić;
-
korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h;
-
sygnalizować kierunkowskazem, a w przypadku jego braku przez wyciągnięcie ręki w stronę zamierzonej zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu;
-
zachować bezpieczny odstęp – nie mniejszy niż 1 metr przy wyprzedzaniu wybranych uczestników ruchu drogowego (rower, wózek rowerowy, motorower, motocykl, hulajnoga elektryczna, UTO, UWR, kolumna pieszych);
-
w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów kierujący może wyjątkowo korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h z zachowaniem następujących zasad:
-
jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego;
-
zachowanie szczególnej ostrożności;
-
ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu.
-
Hulajnoga elektryczna: zakazy
Przepisy zabraniają:
-
kierowania hulajnogą osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu;
-
przewożenia hulajnogą elektryczną innych osób, zwierząt i przedmiotów;
-
ciągnięcia lub holowania hulajnogą elektryczną innych pojazdów;
-
czepiania się pojazdów;
-
jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu;
-
ciągnięcia za pojazdem kierującego UTO, osoby poruszającej się przy użyciu UWR, osoby na sankach lub innymi podobnym urządzeniu, zwierzęcia lub ładunku.
Hulajnoga elektryczna: parkowanie
Dopuszcza się postój na chodniku w miejscu do tego przeznaczonym, a w razie braku takiego miejsca – jak najbardziej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, pod warunkiem, że nie obowiązuje zakaz postoju lub zatrzymywania się, a także szerokość chodnika pozostawiona dla pieszych nie jest mniejsza niż 1,5 metra.
@ Romantyczna
Czy nie widzisz że rząd szuka pieniedzy. Tylko podnoszą podatki, opłaty, zwiększają kary, wszystko drożeje. Jeszcze trochę i opodatkują oddychanie, patrzenie i słuchanie. Rządowi są potrzebne nieuki - tylko po to aby byli im posłuszni (głosowali na nich) a w nagrodę dostaną jakieś pieniądze (które im wcześniej zabrali w podatkach). SzaryKierowca76 często ma rację...
~SzaryKierowca76
Absurdem to ty się urodziłeś! Wsiadaj do swojego złomu i idź się wyszaleć! Takie Nieuki jak ty, mają zawsze ze wszystkim problemy. Poczytaj swoje wypociny z ostatnich dni i odpowiedź sobie kim jesteś.
To po co mi hulajnoga czy inne UTO skoro mam się poruszać z szybkością pieszego... Jest i niebezpieczny absurd - niektóre hulajnogi po zdjęciu ręki z manetki natychmiast hamują - to jak mam sygnalizować zamiar skrętu (w jedną stronę nic się nie stanie, a w drugą - jak oderwie rękę to upadnę). Dochodzą też nowe uprawnienia SM - będą mierzyć NA OKO - nie za pomocą radaru tylko na krzywe oko czy nie poruszamy się za szybko. I tu jest pole do dowolnej interpretacji - czy będą mierzyć według ledwo idącej staruszki czy biegnącego młodzika ...