Platforma Usług Elektronicznych: jak założyć profil?
- Nie musisz wychodzić z domu, by wysyłać wniosek do ZUS, sprawdzić, czy podlegasz ubezpieczeniu chorobowemu bądź zdrowotnemu, albo samodzielnie pobrać niektóre dokumenty – mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego. Zakład zachęca do założenia profilu na swojej Platformie Usług Elektronicznych. Można to zrobić samodzielnie i z domowego komputera.
Korzyści z profilu PUE
- W związku z zagrożeniem koronawirusem zachęcamy naszych klientów do korzystania z Platformy Usług Elektronicznych. Konto na portalu PUE ZUS można założyć bez wychodzenia z domu – przez internet - za pomocą profilu zaufanego ePUAP lub bankowości elektronicznej. Jest to bardzo proste i nie zabiera wiele czasu - mówi Beata Kopczyńska.
Obecnie profil PUE ma już ponad trzy miliony sześćset tysięcy klientów. Właśnie teraz wielu klientów docenia to, że może kontaktować się z ZUS przez interent. Dzięki profilowi PUE można uzyskać informacje o swoich ubezpieczeniach, świadczeniach, zwolnieniach lekarskich i płatnościach. Profil pozwala także samodzielnie pobrać potwierdzenia z danymi zgromadzonymi w ZUS oraz przekazać elektronicznie wnioski o wydanie stosownych zaświadczeń. Jeśli zmienimy bank, do którego ma być przekazywana emerytura, renta lub zmienimy adres zamieszkania – wówczas możemy przez Internet złożyć wniosek o zmianę danych.- Z naszej platformy mogą korzystać ubezpieczeni, świadczeniobiorcy i przedsiębiorcy. I to właśnie płatnicy składek są największą grupą użytkowników PUE. Przedsiębiorcy za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych składają dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe. Samodzielnie generują też niektóre dokumenty, m.in. informację o aktualnych zgłoszeniach do ubezpieczeń bądź zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek - dodaje rzeczniczka.
Jak założyć profil PUE?
Założenie profilu PUE jest bardzo proste i szybkie. Wystarczy mieć dostęp do Internetu w domu, wejść na stronę zus.pl, wybrać sposób rejestracji i wypełnić formularz. Następnie należy ustalić hasło do konta, a na podany w formularzu adres e-mail dostaniemy login. Ze względów bezpieczeństwa trzeba również potwierdzić swoją tożsamość. Można to zrobić m.in. za pomocą profilu zaufanego ePUAP, czy podpisu elektronicznego (certyfikatu kwalifikowanego). Konto na PUE można zarejestrować także poprzez serwis bankowości elektronicznej (jeśli konto jest w banku, który zawarł z ZUS porozumienie).
Można to zrobić:
- przez stronę www.zus.pl – przy wyborze sposobu rejestracji należy kliknąć ikonę swojego banku,
- bezpośrednio ze strony swojego banku.
- Mając już założone konto na Platformie Usług Elektronicznych, będziemy mogli kontaktować się z ZUS-em elektronicznie, nie wychodząc z domu. Jest to ważne szczególnie teraz w trakcie pandemii koronawirusa - dodaje rzeczniczka.
Warto wiedzieć
Przedsiębiorca, który zatrudnia powyżej pięciu osób, ma obowiązek posiadać profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
źródło: ZUS
Ludzie
Regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego