Droga Racibórz-Pszczyna bez dodatkowego połączenia z autostradą
Regionalna Droga Racibórz-Pszczyna na odcinku od Żor do Rybnika ma być udostępniona dla ruchu już w marcu tego roku. Droga nie będzie miała jednak dodatkowego połączenia z autostradą A1, bo zjazdem położonym najbliżej jest węzeł Żory-Rowień. Na stworzenie nowego węzła z bezpośrednim zjazdem z drogi regionalnej nie pozwalają warunki techniczne.
Droga Racibórz-Pszczyna bez dodatkowego połączenia z autostradą
Mimo lobbowania zarówno włodarzy Rybnika, jak i Żor w temacie dodatkowego zjazdu na autostradę A1 bezpośrednio z drogi Racibórz-Pszczyna, kierowcy jadący nowym traktem będą mogli zjechać na autostradę jedynie na węźle Żory-Rowień, pokonując kilka rond. W godzinach szczytu będzie to generować korki, ale to jedyne rozwiązanie.
- Temat jest szeroki, ale skracając go do meritum, nie jest możliwe stworzenie nowego zjazdu z drogi Pszczyna-Racibórz, bo nie pozwalają na to warunki techniczne – wyjaśnia Marek Prusak, Starszy specjalista ds. komunikacji społecznej z GDDKiA w Katowicach.
Węzeł Żory-Rowień położony jest zbyt blisko, aby stwarzać nowy zjazd z wybudowanej drogi regionalnej. Odstępy między węzłami nie mogą być mniejsze niż 5 km, to absolutne minimum, natomiast odległość od drogi Racibórz-Pszczyna do węzła Rowień to zaledwie 1 km.
Czy problem będzie dostrzeżony?
- Szybkie połączenie drogi regionalnej z autostradą od strony Żor jest niezwykle istotne, stąd starania Rybnika i Żor o zapewnienie dodatkowego połączenia. Słysząc odpowiedź GDDKiA o tym, że obecne połączenie jest "optymalne"...mamy, mówiąc delikatnie, spore wątpliwości. Sytuacja w kraju w ostatnim czasie jest dość dynamiczna , mamy nadzieję, że jednak z czasem problem komunikacyjny Rybnika i Żor w połączeniu z autostradą zostanie dostrzeżony przez GDDKiA. Tymczasem aktualnie wybudowany, ponad 10 km odcinek będzie obwodnicą miasta, która częściowo rozładuje ruch w mieście i jednak spowoduje, że znacznie skrócimy dojazd do autostrady – informuje Agnieszka Skupień, rzecznik prasowa Urzędu Miasta Rybnika.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ostatniego grudnia 2019 roku wykonawca, firma Intercor, zakończył budowę ponad 10 kilometrowego odcinka drogi Racibórz-Pszczyna. Do końca lutego tego roku, cały teren drogi pozostaje placem budowy, trwa sprzątanie, czyszczenie rowów, czyszczenie kanalizacji, przeprowadzana jest regulacja włazów dla sieci teletechnicznych, trwa konfiguracja oświetlenia. W teren ruszyli geodeci, którzy przeprowadzają inwentaryzację najważniejszych elementów. Inżynier kontraktu weryfikuje rozliczenia niezbędne do wystawienia końcowych faktur, a wykonawca weryfikuje końcowe faktury.
Trwa odbiór wybudowanego odcinka
- Kiedy pojedziemy tą drogą, tak często pytają mnie mieszkańcy. To będzie chyba najtrudniejszy czas, bo wszyscy widzą, że inwestycja jest już gotowa, a jechać nie można –mówi prezydent Piotr Kuczera – Potrzeba nam teraz wiele cierpliwości, trwa ostatnie sprzątanie ale jednocześnie rozpoczęły się już żmudne procedury odbiorowe, mogą one potrwać około 3 miesięcy. Ja jednak bardzo się cieszę, że niemożliwe okazało się możliwe i droga, która kiedyś była tylko w planach, w końcu staje się rzeczywistością – mówi prezydent Kuczera.
Przypomnijmy, że całkowity koszt budowy tej jednej z najważniejszych inwestycji w dziejach rybnickiego samorządu to 433 mln złotych (w tym rekordowa dotacja z Unii Europejskiej - 290 mln zł), najdroższym elementem powstałej drogi była estakada, warta ok. 62 mln złotych. Powstało 11 wiaduktów i 2 mosty.
W Raciborzu w roku 2019 rozpoczęły się prace nad obwodnicą miasta, która będzie częścią drogi regionalnej. Na razie w fazie projektowej jest ostatni odcinek drogi - od Raciborza do powstałego obecnie odcinka w Rybniku (od ul. Wodzisławskiej do ronda w Żorach).
Ludzie
Rzecznik prasowy Urzędu Miasta Rybnik.
Prezydent Rybnika
dalej plecierz głupoty Obwodnica Jastrzębia ma po dwa pasy ruchu w kazdą stronę i nie jest podziurawiona a co do Drogi Regionalnej to jak juz z nazwy wiesz że to droga ktora połączy miasta regionu i nie jest to żadna odwodnica Rybnika
Samochwała Jan Brzechwa
Samochwała w kącie stała
I wciąż tak opowiadała:
„Zdolna jestem niesłychanie,
Najpiękniejsze mam ubranie,
Moja buzia tryska zdrowiem,
Jak coś powiem, to już powiem,
Jak odpowiem, to roztropnie,
W szkole mam najlepsze stopnie,
Śpiewam lepiej niż w operze,
Świetnie jeżdżę na rowerze,
↓
Znakomicie muchy łapię,
Wiem, gdzie Wisła jest na mapie,
Jestem mądra, jestem zgrabna,
Wiotka, słodka i powabna,
A w dodatku, daję słowo,
Mam rodzinę wyjątkową:
Tato mój do pieca sięga,
Moja mama - taka tęga,
Moja siostra - taka mała,
A ja jestem - samochwała!”
@op - to mój poprzednik plótł głupoty bo niestety zarówno Wodzisław jak i Jastrzębie w ogóle nie skorzystały z dobrodziejstwa autostrady - bo się do tego nie przygotowały! Nawet w ofercie busików - żadna nie wykorzystuje A1 a powód jest prosty - kiepski dojazd podziurawioną drogą która dopiero od jesieni jest w remoncie. Niestety ale Wodzisław został bardzo w tyle jeśli chodzi o połączenia drogowe (dobrze, że w kolejowych się poprawiło). Jastrzębie jest stale od lat w tyle zarówno jeśli chodzi o połączenia drogowe jak i kolejowe. Jastrzębie to "największa" wieś transportowa naszego kraju. Nazywanie obwodnicy w Jastrzębiu z przejazdem kolejowym i skrzyżowaniami z lokalkami pokroju Pochwacie czy Połomska - to biorąc pod uwagę współczesne standardy transportowe - to zwykły żart. To po prostu zwyczajna droga jakie powstają wszędzie. A Rybnik trochę poczekał - ale wybudował profesjonalną obwodnicę - taką jakie buduje się w największych aglomeracjach naszego kraju. :))) Zawsze wierzyłem, że Rybnik da czadu i pokaże co to znaczy obwodnica okolicznym maruderom. I pokaże za jakieś 2-3 miesiące i to zapewne z huczym otwarciem. :DDD
Arteks plecierz glupoty Nie tylko z Jastrzę bia ale także z Pawłowic wjazd na autostradę zajmuje kilka minut bo obie te miejscowości mają od lat obwodnicę w przeciwienstwie do Rybnika Dalej przejazd przez miasto od Raciborza Gliwic Wodzisławia i Mikołowa równa się staniem w korkach
@DzikiDzik - to powiedz to co napisałeś jakiemuś kierowcy z Wodzisławia czy Jastrzębia który aby się dostać do autostrady albo jedzie po najbardziej dziurawej drodze na Śląsku albo musi korzystać z różnych objazdów bo władze obu miast zapomniały, że w okolicy państwo wybudowało autostradę i to już 10 lat temu!. Rybnik ŚWIETNIE się przygotował jeśli chodzi o dojazdy do autostrad realizując modernizację DK78 do A4 i Żorskiej do A1. Żorska na wielu odcinkach jest trzypasmowa i jest JEDYNĄ w pełni wyremontowaną z miast naszego regionu. Wstyd przyznać, że Jastrzębie i Wodzisław remontują swój dojazd czyli drogę 933 dopiero w 2020 roku czyli 8!!! lat za Rybnikiem. Teraz Rybnik wybudował sobie obwodnicę o parametrach autostrady która umożliwi szybkie połączenie dla południowych dzielnic i świetną trasę omijającą centrum. A jeśli już się z czegoś pośmiać to można z Wodzisławia które nie ma żadnej obwodnicy, z Jastrzębia i Żor odnośnie ich "obwodnic" z rondami, po 1 pasie w każdą stronę i... z heheheh - przejazdami kolejowymi! Dodatkowo w Jastrzębiu jest też coś nieśmiesznego ale piekielnie niebezpiecznego. Ktoś jedzie obwodnicą i tu nagle ni stąd ni zowąd napotyka na równoległe skrzyżowania z jakimiś lokalnymi dróżkami - Pochwacie czy Połomska.
Tak się wszystko udało Arteksiku, że Rybnik ma najgorszy dojazd do autostrady ze wszystkich miast regionu, a można by rzec, że Rybnik nie ma kompletnie połączenia z autostradą. Ale z was kpią, gorzej jak z Czerwionki, albo Ornontowic. Ha ha ha.
@kinderniespidzianka - boli rozmach inwestycyjny Rybnika i jedyna poza GOP (DTŚ) obwodnica o parametrach autostrady, oj boli... ;))) Pamiętam jak kompleksiarze okoliczni pisali z 10 lat temu, że to się nie uda, że to nie możliwe, a jednak - udało się. Za kilka miesięcy otwarcie. Ta droga umożliwi sprzedaż wielu atrakcyjnych inwestycyjnie działek do których wcześniej dostęp był utrudniony. Prawie wszystkie główne drogi wyremontowane, parkingi wielopoziomowe. A przecież drogi to nie wszystko. Rybnik ma co raz sprawniejszy system dróg rowerowych i co raz lepsze i co raz szybsze połączenia kolejowe. Czy jest wiele miast w Polsce z których można dojechać bezpośrednio wygodnym pociągiem do Krakowa, Wrocławia, Poznania, Warszawy, Szczecina, Gdańska, Pragi, Ostrawy, Wiednia, Budapesztu, Bratysławy? Było kiepsko 10 lat temu ale wszystko się zmieniło...
Trzeba się cieszyć że w ogóle jest połączenie z jakąkolwiek inną drogą. Biorąc pod uwagę że przy budowie tej drogi "nie wylewa się za kołnierz" to różnie mogło być. Cieszmy się z tego co mamy.
Znowu wielki światowy Rybnik kopnięty w du..ę.