Subregion Zachodni? A co to takiego?
Nasz region ma sporo atrakcji turystycznych, które mogą przyciągać nie tylko mieszkańców aglomeracji katowickiej, ale również sąsiednich województw oraz bardziej odległych części kraju. Problemem jest brak marki turystycznej, która spinałaby naszą różnorodność w czytelną klamrę.
Dla mieszkańców innych rejonów Polski mało zrozumiała jest już sama nazwa, pod którą nasz region funkcjonuje obecnie w krajowej turystyce - Subregion Zachodni. - Ludzie myślą, że chodzi o województwo lubuskie lub zachodniopomorskie - przekonują eksperci z firmy Landbrand, która na zlecenie władz województwa zajmuje się opracowaniem koncepcji rozwoju produktów turystycznych oraz strategii komunikacji marketingowej naszego regionu. Jedno ze spotkań warsztatowych poświęconych tej tematyce zorganizowano w miniony poniedziałek 16 września na Zamku Piastowskim w Raciborzu.
Spotkanie było poświęcone m.in. kwestii obecności powiatów raciborskiego i wodzisławskiego w marce i ofercie turystycznej Subregionu Zachodniego. Warsztat skierowany był do przedsiębiorców z branży turystycznej, pracowników urzędów miast i gmin oraz powiązanych z nimi instytucji. - Cieszę się, że marszałek województwa śląskiego postanowił wesprzeć nasze działania. Rozmawiamy w Raciborzu o budowie marki turystycznej, poszerzeniu formuły Zamku Piastowskiego. Państwo wypracujecie coś, co będzie z korzyścią dla nas wszystkich - powiedział wiceprezydent Raciborza Michał Fita podczas otwarcia warsztatów.
W spotkaniu wzięła udział również Ewa Gawęda - wiceprzewodnicząca komisji turystyki i sportu sejmiku śląskiego. - Nie mamy Giewontu jak Zakopane czy pięknych plaż jak Międzyzdroje, dlatego musimy skupić się na turystyce kwalifikowanej, adresowanej do pasjonatów podążających szlakami historycznymi, przyrodniczymi czy pielgrzymkowymi. W tej kwestii mamy wiele do zaoferowania. Ponadto powinniśmy się skupić na cyklicznych imprezach organizowanych w powiatach raciborskim i wodzisławskim, takich jak Reggae Festiwal w Wodzisławiu czy Intro Festival w Raciborzu. Dla gości odwiedzających nas przy okazji tych imprez powinniśmy mieć przygotowane pakiety turystyczne, tak żeby chcieli pozostać u nas na dłużej, ale też wracali do nas w przyszłości - powiedziała nam Ewa Gawęda.
Więcej o rozwoju marki turystycznej naszego regionu w kolejnym numerze "Nowin Raciborskich".
Ludzie
Była senator.
Dyrektor Centrum Kultury i Sportu w Kietrzu - TKALNIA, były wiceprezydent Raciborza, radny Raciborza
Ciekawe czy po wyborach tak będzie się lansować i pracować
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Mgol
Zgadzam się brakuje wspólnego biletu i rozszerzenie SKM na Żory od strony Rybnika i na Jastrzębie od strony Wodzisławia. Połączenie na Gliwice kolejowe też by się przydało.
Drogi głównej Południowej tez nie zrobiono.
Rozpętała się burza o tym jak się powinien nazywać nasz region i które miasto jest lepsze. Mimo wszystko mie w tym rzecz. Ok nazwa jest ważna ale najważniejsza jest współpraca. Ja jestem za nazwą subregion zachodni województwa śląskiego. Cały region jest słabo skomunikowany. W zasadzie każde miasto ma swoją komunikację. W niektórych miastach kolei nie ma, w innych nie potrafią otworzyć kasy czy wyremontować dworca.... To dotyczy całego regionu. W infrastrukturze drogowej każdy widzi jak jest. Dopiero po
wielu latach ruszają jakieś remonty. Budowana jest droga Rybnik- Racibórz.... Ale brakuje kilku innych. Pod względem współpracy gospodarczej w naszym regionie też twierdzę, że każdy sobie rzepkę skrobię a potencjał jest spory ale nie wykorzystany.
Wiesz czemu prawie wszystkie pociągi z Zebrzydowic przerzucono na lk 140 i lk 158 bo trasa jest krótsza i jest większy potok pasażerów niż Pszczyna i Zebrzydowice to 30 tysięcy ludzi a sam Wodzisław ma 50 tysięcy a powiat wodzisławski 160 tysięcy czyli już sam Wodzisław jest bardziej atrakcyjny pod wzgledem potencjalnych pasażerów. Rybnik wiadomo że dodaje kolejnych ludzi.
Ale dziwi mnie jeśli IC nie jedzie przez Tychy tylko Mikołów dlaczego nie staje na dworcu kolejowym choć jest to powiat i samo miasto ma 40 tysięcy ludzi a powiat ponad 96 tysięcy wiec moim zdaniem trochę głupie rozwiązanie. Jeśli taka Pszczyna ma a jest dużo mniejsza a o Zebrzydowicach nie wspomnę czy Chałupkach
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
@cocolino @FanPiłki @Schetynos - nie bazujcie na hejcie i wulgaryzmach bo to tylko obnaża wasze prostactwo. Czemu nie podejmujecie kulturalnej dyskusji? @cocolino - najpierw piszesz o dobrym wizerunku Raciborza, a jak podejmuję temat dworca - jednego z najgorszych w Polsce to... piszesz o jakieś "Halince". Sorry ale ogólnie twoje teksty są jak "Halinka do pierogów". ;) A prawda jest taka, że Rybnik to ciągle jedyne miasto w regionie które się liczy i dzięki któremu zyskują także inne. Np. w temacie transportowym który cię interesuje ewidentnie to argument o mieście 140 tys. zaważył na tym, że PKP IC przesunęły swoje ekspresy z Zebrzydowic na trasę przez Chałupki. Wodzisław nic by nie zdziałał i byłby ignorowany tak jak w sprawach kas biletowych. Większy może więcej. Na koniec mam dla was fatalną wiadomość. Od stycznia w Rybniku ma zacząć działalność w pełni samodzielny Sąd Okręgowy i Prokuratura Okręgowa - dwie prestiżowe instytucje którymi mogą się pochwalić tylko duże miasto. I to nie wszystko... Podobno ma być budowany jeszcze jeden gmach na potrzeby tej instytucji. Będzie też więcej prestiżowych miejsc pracy w Rybniku w związku z tym. I to się nazywa sukces i prestiż! A taka biedna Hetmanowa pisze błagalne listy do premiera w sprawie kolei bo wie jaką dziurą komunikacyjną jest Jastrzębie. Niestety wszyscy mają jakieś Jastrzębie gdzieś. @norud - a do was smog nie wrócił? Wodzisław w rankingach najbardziej zaczadzonych miast był wyżej od Rybnika.
Arteks fajnie Ci wychodziły komentarze na Twojej Rodzinnej Stronie dotyczącej Rybnika (dużo minusów). Jest tam teraz akcja powrót SMOGA Zostaw nas w spokoju i Nam i Tobie to na dobre wyjdzie :)
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Arteks napisz jak tam budowa sali koncertowej, ha ha ha. Sale będziecie widzieli jak świnia niebo. Rybnik według ciebie miał być miastem akademickim, a jest chłoporobotniczą osadą, ha ha ha. Hala widowiskowa aż na 800 miejsc, na dodatek położona poza Rybnikiem w dalekich Boguszowicach. Wiejskie chałupy w centrum Rybnika ze srającymi kurami na placu. Najbardziej zanieczyszczone i syfiate miasto w Europie z niszczącym mózgi rybniczan smogiem. No i najlepsze jest to, że przejeżdżając przez Rybnik, odnosi się wrażenie, ze jest się w 40 tys. miasteczku. Jedyne czym moze sie Rybnik poszczycić, to wariatkowo, na przeciw zrujnowanego, beznadziejnego stadionu.
@cocolino - Racibórz wizytówką... Może przed wojną tak ale dzisiaj ktoś wysiada w Raciborzu na dworcu i zastaje... no właśnie, pusty, zaniedbany i zapomniany przez PKP blaszany hangar. Widocznie musisz się nie orientować ale tak zaniedbanych dworców już nie ma w naszym kraju. Widocznie o Raciborzu zapomniano. Drogowo Racibórz też zajmuje miejsce między Jastrzębiem, a Wodzisławiem - stan dróg podobny jak słynna dziadowska DW933. Ale zabudowę ma o niebo ciekawszą niż Wodzisław czy Jastrzębie więc to poziom wyżej od waszych mieścin, ma też lepsze zakłady pracy. A dla Rybnika nie ma tam niczego, czego nie byłoby u nas. Nie pieprz o jakieś prowokacji bo stowarzyszenie było zarejestrowane w Wodzisławiu czy nie? Już uwierzę, że poważna stacja przyjedzie do jakiegoś mało znanego miasteczka i akurat w nim umieści "akcję" swojej prowokacji... PLAMA na całą Polskę i z tego jeszcze przez lata będą kojarzyć Wodzisław. Ale powiem szczerze - zasługujecie na to bo Wodzisław zawsze generował najwięcej frustratów w okolicy. Parkingi w Jastrzębiu koło urzędów? Przecież tam nie ma nawet ZUS? Jedynym urzędem jest... Urząd Miasta. Chcesz dyskutować o parkingach i nowoczesności? To pochwal się ile Jastrzębie i Wodzisław mają wielopoziomowych parkingów? Prawda, że 0 czyli zero? A w Rybniku są trzy. Kostka u nas lata - da się to naprawić. U was też wpadek nie brakuje począwszy od drogi donikąd czy drogi rowerowej ze zwykłej Baumy (podczas gdy buduje się teraz tylko asfaltowe) po jastrzębski dworzec autobusowy zamieniony w noclegownię do bezdomnych...
Arteks powiem tak oglądaj dalej TVN, bo to dziennikarze TVN sponsorowali i zrobili prowokację tak jak z murzynem.
A tak swoją drogą największy smog chyba w Rybniku jest z naszego regionu to dlatego ma być naszym centrum?
Jak dla mnie Racibórz jest najlepszą wizytówką regionu niestety jest skrajnie ulokowany. Co do lokalizacji to w centrum jest Radlin.
A jak chcesz śmiać się z Jastrzębia to koleją dali ciała, ale takich korków jak w Rybniku i brak miejsc parkingowych tam nie znajdziesz.
Mało z tego pokaż mi darmowe parkingi w Rybniku np obok NFZ, ZUS itd tak aby wszyscy się zmieścili - w Jastrzębiu bez problemowo obok urzędów się zmieścisz za darmo.
Jak tam przy rynku dalej kostka z drogi lata jak auta jeżdżą i lata po ludziach i witrynach sklepowych?
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
@cocolino - Wodzisław zasłynął z urodzin Hitlera - większej plamy w Polsce powojennej raczej nie było i żadne miasto czy to w Polsce czy Europie nie chciałoby być kojarzone z takimi prostackimi nazistowskimi wybrykami. W tym samym czasie 2 miliony widzów oglądało kręcony w Rybniku serial który miał bardzo dobrą ocenę i pokazywał Rybnik jako bardzo różnorodne miasto. A z czego słynie Jastrzębie? Ostatnio wszystkie media ekscytują się tym, że jest w Polsce 90 tysięczne miasto bez kolei... I w jakimś lokalnym barze słucha tego np. mieszkaniec Dziergowic, Wierzchucina czy Mrozów i mówi do sąsiada - ty popatrz, to jednak nasze wsie są lepsze bo u nas są dworce od dziesiątek lat i ludzie mogą się stąd wydostać, a jakieś Jastrzębie w XXI wieku dopiero zabiega o kolej... To nam jest wstyd za okoliczne miasta które bardzo podupadły po 1989 roku.
Co kojarzę z Rybnikiem to szpital psychiatryczny i świetnie pasuje do tego miasta. Kiedyś zlikwidowano nawet wojewódzki ośrodek ruchu drogowego w Rybniku bo łapówkarstwo było nieludzkie, no ale włodarze miasta podlizali się i znowu powstał i co od razu egzaminator został rozjechany przez kursantkę. No ale takie coś to tylko w Rybniku i z tego te miasto słynie, a poza tym niczym się nie odróżnia od pozostałych miast regionu. Ale dlaczego mamy mieć coś wspólnego choćby z nazwy z Rybnikiem i ma z nas reszta Polaków mieć polewkę?
Mnie też się podoba Śląsk Zachodni. Tylko, że wtedy Gliwice się wkurzą.
Z Rybnika wszyscy dookoła mają ubaw i polewkę i takie pośmiewisko było by w nazwie naszego regionu? Zdecydowana większość mieszkańców pozostałych miast nie chce być kojarzona z Rybnikiem, bo to obciach i wstyd.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
@Witold - wszystkie miasta mają wiejskie dzielnice bo wszystkie uczestniczyły w reformie administracyjnej w czasie Gierka.Niektóre nie cieszyły się żadnym prestiżem dlatego po upadku PRL - się rozpadły (Pszów, Radlin, Rydułtowy, Marklowice). W Rybniku nie doszło do takiego procesu bo Śródmieście jest silne, a ludzie są związani z miastem. Natomiast różnica między Rybnikiem a okolicą jest taka, że Rybnik to normalne miasto z centrum w którym są miejskie gmachy, urzędy, mieszczańskie kamienice, śródmiejskie galerie handlowe, place, biurowce, kościoły, duży dworzec kolejowy. A okolica wygląda porównywalnie lub gorzej niż małopolskie miasteczka... Jastrzębie to absolutny fenomen braku smaku i dziadowania - brak kolei, brak rynku, a zamiast centrum jakieś krzaczory... Jedyne miasto w naszym regionie które wygląda na normalne miasto to Rybnik. Wystarczy porównać panoramy np. z Focusa. Z Jastrzębia wszyscy się śmieją przy okazji dyskusji o kolei. Jak tam doprowadzić kolej jak z wszystkich stron są zalewiska albo hałdy... Jastrzębie to karykatura miasta a jak wpiszesz "najbrzydszy budynek w Polsce" to wyskakuje pewien ochydny blok na dachu którego wybudowano wiejską chatę. ;P
Jeżeli chcemy się trzymac nazw węglowych, to w obecnych czasach region powinien bardziej nazywać się JOW, niż ROW. JSW jest znana w całej Europie, a oprucz tego utrzymuje cały region. Podczas gdy w Rybniku jest tylko jedna kopalnia. Więc argument nazewnictwa węglowego odpada całkowicie. A Rybnik?!?!?! co to za misto, ktore w 1974 roku liczyło zaledwie 58 tys. mieszkańców. Gdyby nie przyłączono później miasteczek położonych satelitarnie względem Rybnika, to dzisiaj Żory były by większe. Zresztą wiejska zabudowa Rybnika w centrum z dwukondygnacyjnymi budynkami wyklucza calkowicie tą mieścinę.
co znaczy ROW to może wiedzą kibice żuzla w kilku miastach w Polsce i nikt poza tym Nazwał bym nasz region Śląsk poludniowy z Raciborzem jako historyczną stolicą regionu
Subregion Zachodni - nikt nie wie co to jest. ROW - wszyscy wiedzą. :) @Gucioo @cocolino - duże miasta? Nie ma różnic? Hehehe Wodzisław nie ma nawet kasy biletowej na dworcu, a Jastrzębie czy Żory to w opinii każdego mieszkańca Śląska - zadupia do których ciężko dojechać. Niedawno politycy wszystkich partii zorganizowali prezentacje swoich list wyborczych i swoich przedstawicieli - wszystkie miały miejsce w centralnym punkcie regionu, na rybnickim Rynku. Co nie dziwi w końcu cały ROW obejmuje Okręg Wyborczy Rybnik. :D
Jak ktoś nie ma podstawowej wiedzy geograficznej to nawet do kibla nie trafi a co dopiero do miasta x czy y.
Najlepszą nazwą było by Śląsk Zachodni. O żadnym "rybnickim" nazewnictwie nie ma mowy. W naszym regionie jest 5 dużych miast i nie ma między nimi dużych różnic jeżeli chodzi o "ważność". Co innego region częstochowski, gdzie Częstochowa góruje nad pozostałymi miasteczkami o kilka poziomów. W naszym regionie tych różnic nie ma, i przez to nie ma zgody aby którekolwiek miasto przywłaszczyło sobie nazwę.
Dla mnie najlepiej konurbacja Gołęszycka byłoby trochę historycznie. A Rybnik nie jest pępkiem, bo ani nie najstarszy, a ilość mieszkańców owszem ma największa, ale przez wchłonięte wsie. Rybnik zyskał taki status przez urząd górniczy jaki tam powstał, a teraz tylko jedną kopalnię ma i to nie cała a połowę dwa ruchy: Jankowice i Chwałowice (byłe wsie) pozostałe dwa są w Radlinie Marcel i w Rydułtowach. Nawet nie chcą nowej kopalni Paruszowiec. To Jastrzębie ma dwie KWK Borynia-Zofiówka-Jastrzębie(trzy ruchy) i kopalnię Bzie to powinni przenieść urząd górniczy do Jastrzębia w takim razie i zrobić logicznie.
Dla mnie Rybnik niczym nie wyróżnia się od pozostałych miejscowości w regionie. Tak samo Katowice zero różnicy od pozostałych miast Metropolii choć powinno nazywać się ją Konurbacją Górnośląską bardziej merytorycznie..
Stale jest presja, żeby region nazywać "po rybnicku", Czy czepianie się Subregionu Zach. jest częścią tej presji? Nazwa nie idealna, ale nikt lepszej dotąd nie wymyślił. Ale rybnikers powie, że nikt nie wie gdzie jest jakiś Subregion Zachodni, ale każdy wie, gdzie jest Rybnik, no przecież. Stolica świata, psia mać.
Kobitka ma rację. Moi znajomi interesują się drewnianą architekturą sakralną i jeżdżą po całej Polsce oglądając jakieś małe kościółki o których ja nic nie wiem chociaż tu mieszkam. A przy okazji coś jedzą, a dzieciaki gdzieś wyczytali że w Raciborzu jest mumia to jeszcze podjechaliśmy do muzeum, a potem na lody na rynku.
Dokładnie. Póki co to tylko nazwa. Jest mnóstwo dziedzin w której nie ma żadnej współpracy. Wspólna komunikacja na jednym bilecie, wspólne przetargi na energię elektryczną, obsługę wypożyczalni sieci rowerowej czy ścieżki rowerowe łaczące powiaty. To żaden problem zrobić wspólny przewodnik atrakcji turystycznych wraz z opisem miejsc noclegowych w regionie, chociażby na początek w formie online. Tu wcale nie chodzi o to by region żył z turystyki ale o to by przejeżdżający ludzie ( czy pociągiem czy autem) zatrzymali się choć na chwilę i wydali swoje pieniądze nie tylko na stacji benzynowej tankując swoje auto i wciskając hot doga ze stacji. Współpraca popłaca ale w porównaniu z niektórymi regionami jesteśmy daleko w tyle.
Pani z maturą wie co mówi. Giewontu nie mamy... Sorbony też nie...
No jasne, że to jest żaden region jest jak na razie nazwa dla nazwy i nic nie wnosi.
Brak wspólnej komunikacji w Subregionie Zachodnim - jeden bilet na cały obszar regionu czymkolwiek się poruszasz: kolej czy autobus na początek tym powinni się zając. Potem wspólne opracowywanie rozwoju transportu w regionie, gospodarką, turystyką itd.