Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

„Pijany kierowca” bez problemu kupował alkohol w żorskich sklepach. Nie reagowali ani sprzedawcy, ani klienci

Prawo zabrania sprzedaży alkoholu osobom, których zachowanie wskazuje, że znajdują się w stanie nietrzeźwości. Rzeczywistość pokazuje jednak, że zapis ten ma bardzo małe poważanie w społeczeństwie. Z przeprowadzonych na terenie Żor badań metodą „tajemniczego klienta” wynika, że nawet bełkoczące i wyraźnie trącące alkoholem osoby bez większych problemów mogą w tamtejszych sklepach zakupić dodatkową porcję napojów wyskokowych.

„Pijany kierowca” bez problemu kupował alkohol w żorskich sklepach. Nie reagowali ani sprzedawcy, ani kliencifreepik.com
Jak wynika z badania, osoby nietrzeźwe nie mają w Żorach większych problemów z kupnem alkoholu.

Według szacunków Ogólnopolskie Stowarzyszenie „RoPSAN – Rodzice Przeciwko Sprzedaży Alkoholu Nieletnim”, przeprowadzonych na podstawie badań „tajemniczego klienta”, każdego roku w Żorach dochodzi do 18.200 zakupów alkoholu dokonanych przez nietrzeźwych klientów. Według art. 15 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi każda z takich transakcji jest niezgodna z prawem.

Skąd te dane?

W czerwcu „tajemniczy klient” odwiedził 24 losowo wybrane sklepy sprzedające alkohol na terenie Żor. Scenariusz za każdym razem był podobny: do sklepu wchodził roztaczający wokół siebie woń alkoholu i trzymający w dłoni samochodowy kluczyk mężczyzna. Podejrzeń sprzedawcy nie wzbudziły nawet bełkotliwe słowa „pijanego kierowcy” - według badań, w 75% przypadków „klient” wychodził ze sklepu z czteropakiem piwa.

Najgorsze wyniki zanotowano w niewielkich sklepach osiedlowych, również tych sieciowych - „tajemniczy klient” mógł kupić alkohol aż w 90% tego typu placówek. Niewiele lepiej wyglądają statystyki, jeśli chodzi o stacje benzynowe - „pijany” klient z kluczykami w ręku mógł liczyć na alkoholowe zakupy w 80% przebadanych punktów. W marketach należących do dużych sieci handlowych sytuacja wygląda nieco lepiej — na 11 odwiedzonych przez „pijanego kierowcę” tego typu sklepów, w czterech spotkał się on ze zdecydowaną odmową, natomiast w 7 został bez kłopotów obsłużony.

Przepisy mają się nijak do praktyki

- Procedury dot. odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu dobrze prezentują się na papierze, ale w praktyce... co pokazują nasze badania w wielu miastach Polski — są mało skuteczne. Sieci handlowe działające w całym kraju niestety nie przywiązują odpowiedniej wagi do kwestii odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu i zbyt rzadko prowadzą w tym zakresie rzeczywiste działania interwencyjne i edukacyjne. Kolorowe naklejki na kasach nie rozwiązują problemu nieodpowiedzialnej sprzedaży alkoholu. Znaczna część pracowników marketów nie posiada umiejętności asertywnego odmawiania sprzedaży alkoholu osobie nietrzeźwej, nawet jeśli jest to kierowca – mówi Bogusław Prajsner przewodniczący Ogólnopolskiego Stowarzyszenia „RoPSAN”, pomysłodawca i inicjator kampanii. Szkoda, że tylko nieliczne sieci handlowych, starają się monitorować zachowania swoich kasjerów np. w ramach badań „tajemniczego klienta”.

Sprzedawcy z kolei zwracają uwagę, że ustawodawca nie określił dokładnie ich kompetencji, jeśli chodzi o weryfikację stanu trzeźwości klienta. Trudno jednak wyobrazić sobie alkomaty w każdym sklepie, pomijając już brak jakichkolwiek regulacji prawnych odnośnie do tego typu praktyk.

Współodpowiedzialność

W badaniu uczestniczył też drugi audytor. Odgrywał on rolę innego klienta, sprzeciwiającego się sprzedaży alkoholu „pijanemu kierowcy". Taka interwencja zapobiegła sprzedaży alkoholu aż w 79% przypadków. Właśnie tylu kasjerów wycofało się ze sprzedaży alkoholu po interwencji drugiego z audytorów badania.

Zaskakuje poziom akceptacji społecznej dla tego typu procederów. Na 26 świadków tego typu transakcji, ani jeden nie zareagował jako pierwszy, widząc „nietrzeźwego kierowcę”. Tylko 3 osoby stojące w kolejce w marketach wsparły interwencję drugiego z audytorów, popierając jego uwagi kierowane do sprzedawcy.

- Jesteśmy uczeni, że nie należy wtykać nos w nieswoje sprawy. Kiedy widzimy trudną sytuację, gdzie trzeba zareagować, występuję tzw. syndrom brakującego bohatera, czyli rozproszonej odpowiedzialności. Ktoś inny powinien zareagować. Boimy się, że to na nas skupi się uwaga i to my będziemy mieli kłopoty, dlatego udajemy, że niczego nie widzimy – mówi psycholog Bogdan Mizerski, wiceprzewodniczący Stowarzyszenia RoPSAN.

Po opracowaniu wyników badania do właścicieli i franczyzobiorców skontrolowanych placówek wysłano listy interwencyjne w tej sprawie. Do 6 sklepów, w których sprzedawcy kategorycznie odmówili sprzedaży alkoholu „pijanemu kierowcy”, wysłano specjalne „Podziękowania".

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Obywatelka26 (91.204. * .100) 26.07.2024 16:19

Robić częściej takie akcje włącznie z "młodocianym klientem" żeby nie powtórzyła się sytuacja z Rydułtów. A same kary dla sprzedawców są zbyt łagodne - tu się powinny zaczynać od 20 tys dla sprzedawcy a dla placówki handlowej odebranie koncesji.