Wiemy, kto pokieruje MOK-iem w Żorach. Halmer zastąpi Ratajczyka
Mieszka w Czerwionce-Leszczynach. Interesuje się historią, kinem i sportem. W połowie stycznia Damian Halmer obejmie stanowisko dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury w Żorach.
Po raz kolejny wracamy do sprawy konkurs na stanowisko dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury w Żorach. Po fiasku pierwszego naboru drugi okazał się pomyślniejszy. W jego ramach został wyłoniony następca odchodzącego na emeryturę Stanisława Ratajczyka. Kto zajmie jego miejsce na fotelu dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury w Żorach?
Drugie podejście
Jak przekazuje nam naczelnik Wydziału Promocji, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta Żory Adrian Lubszczyk, do drugiego naboru na stanowisko dyrektora MOK-u zgłosiło się 5 kandydatów. - Odbyły się rozmowy z kandydatami, w wyniku których komisja konkursowa rekomendowała zatrudnienie na tym stanowisku pana Damiana Halmera - poinformował nas. Zacznie on pełnić funkcję szefa jednostki od 15 stycznia 2024 r.
Zwróćmy uwagę, że stanowisko dyrektora MOK-u Stanisław Ratajczyk piastuje nieprzerwanie od 15 września 2009 r., czyli od 14 lat. Z początkiem nowego roku zakończy ten etap swojej kariery zawodowej i przejdzie na emeryturę.
Kim jest nowy dyrektor?
Rocznik 1985. Damian Halmer mieszka w Czerwionce-Leszczynach. Interesuje się historią, kinem (szczególnie filmami złotej ery VHS-ów), ale także sportem – obecnie działacz (kierownik drużyny) A-klasowego zespołu Płomień Czuchów. Pasjonat turystyki rowerowej i pieszej.
Absolwent VII Liceum Ogólnokształcącego w Zabrzu. W latach 2004-2009 student Historii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach (2004-2007 – studia licencjackie na Oddziale Dydaktycznym w Rybniku; 2007-2009 – studia magisterskie uzupełniające). Pracę licencjacką i magisterską napisał pod kierunkiem prof. Jerzego Sperki - obie poświęcone były dziejom Górnego Śląska w średniowieczu. W 2009 rozpoczął studia doktoranckie na UŚ w Katowicach. W latach 2010-2012 prowadził zajęcia ze studentami (przedmioty „Historia Śląska” oraz „Wstęp do muzealnictwa”).
Od czasów studenckich zajmuje się historią Górnego Śląska, w szczególności dziejami średniowiecznymi, historią przemysłu i sportu. Autor i redaktor kilku zwartych publikacji naukowych, a także kilkudziesięciu artykułów naukowych i popularnonaukowych, członek rad redakcyjnych „Rocznika Toszeckiego” oraz „Kronik Miasta Pyskowice”. Od 2006 roku współpracownik, a następnie pracownik (do 2016 roku) Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, gdzie pracował zarówno w działach merytorycznych, jak i projektowych (w latach 2012-2016 jeden z członków zespołu ds. udrożnienia, zagospodarowania i uruchomienia zabrzańskiej Sztolni Królowa Luiza). Za projekt i wykonanie wystaw „Niezwykła historia. Kopalnia Królowa Luiza w latach 1791-1998”, stanowiącej jeden z elementów trasy zwiedzania Sztolni, w roku 2015 otrzymał nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego (muzealne wydarzenie roku 2014, kategoria: wystawy).
W następnych latach pracownik Muzeum Miejskiego w Zabrzu i Muzeum w Chorzowie. Od 2012 roku prowadził działalność gospodarczą, w ramach której opracowywał oraz publikował książki z zakresu historii regionalnej, dziejów Śląska i Ślązaków. W portfolio ma ponad 40 publikacji samodzielnych oraz współpracę (jako wydawca, redaktor techniczny lub projektant) przy dalszych ponad 40 publikacjach. Od roku 2017 w ramach prowadzonej działalności współpracował z czołowymi śląskimi firmami specjalizującymi się w projektowaniu i realizacji wystaw muzealnych, w tym Adventure Multimedialne Muzea. W latach 2017-2023 pracował w zespołach przygotowujących koncepcje, projekty i prowadzących oraz nadzorujących realizacje kilku ważnych wystaw - zarówno klasycznych wystaw muzealnych (dla Muzeum „Zamek” w Oświęcimiu oraz na Kopcu Kościuszki w Krakowie), jak i przestrzeni o charakterze centrum nauki (Kopalnia „Ignacy” w Rybniku, Carboneum – centrum wiedzy o węglu w Zabrzu, wystawa przyrodnicza w Podkarpackim Centrum Nauki „Łukasiewicz w Rzeszowie). W okresie od lipca do września 2023 przygotował również przestrzenie edukacyjne w MINICITY – edukacyjnej bawialni w Centrum Praskim Koneser w Warszawie oraz stałej wystawy historycznej prezentującej dzieje Pałacu w Baranowicach. Przy tej ostatniej realizacji, wykonywanej dla Miejskiego Ośrodka Kultury w Żorach, poznał nie tylko pracowników, ale też specyfikę pracy MOK w Żorach.