Co nowego w Kolejach Śląskich? Kilka pytań o najważniejsze tematy
Co ostatnio zmieniło się w Kolejach Śląskich? Jak będzie wyglądać nowy tabor? Jakie nagrody trafiły ostatnio do śląskiego przewoźnika? O tym wszystkim przeczytacie w naszym wywiadzie.
Co nowego w Kolejach Śląskich? Kilka pytań o najważniejsze tematy
Niedawno zaprezentowano nowe mundury zespołów konduktorskich. Skąd taka zmiana?
W trakcie 15. edycji Targów TRAKO (19-22 IX 2023 r.) miała miejsce premierowa prezentacja nowych mundurów Kolei Śląskich, które już wkrótce będą nosić pracownicy śląskiego przewoźnika. Zmiana wynika z wieloaspektowej realizacji strategii rozwoju i wprowadzania innowacji w spółce. Nowe mundury Kolei Śląskich są zaprojektowane na miarę XXI wieku i stanowią kwintesencję połączenia tradycji i nowoczesności. Są równocześnie eleganckie i wygodne. Mundury są w kolorze granatowym, a na ich wybranych elementach, jak np. kieszonce na koszuli, pojawia się logo spółki bądź barwy z logo spółki, m.in. żółty pasek do sukienki, żółte i niebieskie przeszycia na furażerce. Mundur kobiecy obejmuje: marynarkę oraz sukienkę, która jest nowością w spółce Koleje Śląskie. Dopełnieniem munduru jest elegancka apaszka, furażerka, pasek i pin z logiem. Ciekawostką jest również fakt, że owa apaszka, poprzez użycie w zdynamizowanej wersji logo spółki odzwierciedla nowoczesność i aktywność, czyli cechy, które definiują stały rozwój spółki Koleje Śląskie. Mundur męski obejmuje marynarkę, białą koszulę, spodnie, krawat, kurtkę, pasek i pin z logo. Nowe mundury będą wprowadzane sukcesywnie, na przełomie 2023/24.
W sierpniu podpisana została umowa na dostawę nowych pojazdów dla Kolei Śląskich za 127,5 mln zł. Jakie będą to pojazdy i kiedy pasażerowie będą mogli nimi przejechać na liniach KŚ?
Umowa dotyczy zakupu 3 nowych pociągów - czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (opcjonalnie ich liczba może wzrosnąć do 5), które mają być dostarczone do regionalnego przewoźnika w 2025 roku oraz świadczenia usług serwisowych, dostawy pakietu naprawczego, przeprowadzenie szkoleń. Jak informowały służby prasowe marszałka na stronie Slaskie.pl, składy będą mogły poruszać się z prędkością 160 km/h i znajdzie się w nich 186 miejsc siedzących. Wartość umowy to ok. 127,5 mln zł, a większość środków pochodzi z budżetu województwa.
W podpisaniu umowy z wykonawcą uczestniczyli marszałek Jakub Chełstowski, przewodniczący Sejmiku prof. Marek Gzik, radni Sejmiku Renata Caban i Marek Bieniek oraz prezes Kolei Śląskich Patryk Świrski. Obecny był także Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG S.A. Jak zapowiedział wówczas marszałek Chełstowski, „W tym roku dofinansowanie dla Kolei Śląskich to blisko 370 mln zł, a ten kontrakt opiewający na 127,5 mln zł pozwoli zakupić nowy tabor i wzmocnić konkurencyjność i jakość świadczonych przez przewoźnika usług. To środki pochodzące z budżetu województwa i ważny krok w stronę rozwoju transportu kolejowego. Przygotowujemy także duży projekt z udziałem środków unijnych i zakup kolejnych składów, które pozwolą zapewnić mieszkańcom i turystom jeszcze lepszą ofertę na lata”. Z kolei prezes Kolei Śląskich Patryk Świrski zapewnił, że to historyczna chwila dla Kolei Śląskich. - Nowy tabor to gwarancja lepszej jakości usług. Jesteśmy po to, by dostosować tę ofertę do potrzeb mieszkańców i odwiedzających region. To będą nowoczesne, funkcjonalne składy – powiedział wówczas prezes Patryk Świrski. Co istotne, na kolejne lata zaplanowano dodatkowe dokapitalizowanie taboru. W 2024 roku będzie to 20 mln zł, a w 2025 roku 70 mln zł.
Koleje Śląskie otrzymują liczne nagrody branżowe. Jakie trofea trafiły do KŚ podczas ostatnich targów TRAKO?
W dn. 19-22 IX 2023 r. w Gdańsku odbyły się 15. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO. To największe w Polsce (a drugie w Europie) niezwykle prestiżowe spotkanie całej branży kolejowej. W pierwszym dniu TRAKO Koleje Śląskie sp. z o.o. otrzymały wyjątkową nagrodę dla Firmy Kolejowej Odpowiedzialnej Społecznie. Celem konkursu, w którym śląski przewoźnik został wyróżniony, jest „promocja idei społecznej odpowiedzialności biznesu oraz firm, które tę ideę wcielają w życie”. Doceniono w ten sposób fakt, że Koleje Śląskie realizują szereg celów i zadań (w oparciu o ogólnoświatową normę ISO 26000), których priorytetami są m.in. najwyższa dbałość o Pracowników i Pasażerów, troska o zrównoważony rozwój oraz innowacyjne metodyki zarządzania, wdrażane z myślą o środowisku naturalnym i harmonijnym wpisywaniu się w bieżące i przyszłe potrzeby transportowe regionu. Międzynarodowa norma ISO 26000 zawiera wytyczne dot. podstawowych zasad społecznej odpowiedzialności, jej stosowania oraz angażowania interesariuszy z otoczenia organizacji.
Druga nagroda otrzymana w trakcie TRAKO jest związana z fundamentem funkcjonowania Kolei Śląskich – bezpieczeństwem. W dn. 21 IX otrzymaliśmy unikatową statuetkę za udział w drugiej edycji programu edukacyjnego z zakresu bezpieczeństwa na terenach kolejowych – „Kampanii Kolejowe ABC II”. Celem tej niezbędnej społecznie inicjatywy jest uwrażliwienie zarówno dzieci i młodzieży, jak również ich rodziców, nauczycieli i wychowawców na zasady bezpieczeństwa obowiązujące na przejazdach kolejowych, dworcach, peronach i w pociągach. KŚ również promują wzorce odpowiedzialnego zachowania się w pobliżu infrastruktury kolejowej, a także uczą właściwego reagowania w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia. Otrzymane nagrody są kolejnym potwierdzeniem, iż największy regionalny przewoźnik kolejowy województwa śląskiego zawsze dba o dobrostan pasażerów oraz wszelkie działania prowadzi z najwyższą troską o społeczeństwo i środowisko naturalne.
Czy zapowiadane grudniowe zmiany na linii Katowice-Bohumin nie ulegną modyfikacji? Chodzi o kursowanie pociągów KŚ do samego Bohumina.
Tak. Będziemy kursowali. Szczegóły podamy wkrótce.
Koleje Śląskie mocno angażują się w debatę publiczną na temat przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego. Na co szczególnie zwracają uwagę Koleje Śląskie w tej kwestii, czego oczekują?
Spółka komunikuje zmiany w swoim zakresie, tj. jako przewoźnik odpowiedzialny za rzetelną informację pasażerską oraz przedstawienie utrudnień wraz z działaniami ułatwiającymi korzystanie z transportu. Aktualne informacje - dotyczące prac związanych z przebudową oraz wynikających z tego utrudnień - będą regularnie publikowane na stronie internetowej https://przebudowawezlakatowickiego.pl/. Rozpoczęcie przebudowy to krok milowy dla rozwoju kolejnictwa na Śląsku. Mimo pewnych niedogodności związanych z utrudnieniami w ruchu kolejowym, długoterminowe korzyści dla pasażerów i regionu są nieocenione. Przewoźnicy i instytucje odpowiedzialne za projekt zapewniają, że dołożą wszelkich starań, aby utrudnienia były jak najmniejsze i że cały proces przebiegnie sprawnie i efektywnie. Warto być na bieżąco z informacjami i dostosować swoje plany podróży do zmian w rozkładzie jazdy.
Tekst sponsorowany
Tekst taki sobie raczej na jakiś branżowy portal.
A o zmianach w komunikacji miejskiej to nikt nie raczył napisać - nawet konkurencja.
Od dzisiaj są zmiany w kursach autobusów tj:
- zlikwidowano linię 12S
- zmienioną trasę linii 14
- utworzono linie 16 i 17
To dość istotne zmiany a tu żadnej informacji