Wyjątkowy, bo na 750-lecie. Zobacz jak będzie wyglądał nowy mural w Żorach
Z okazji 750. rocznicy nadania Żorom praw miejskich, ścianę remontowanej obecnie zabytkowej kamienicy przy ul. Pszczyńskiej 9 ozdobi w tym roku wyjątkowy mural. Zaprojektował go Sebastian Bożek - artysta młodego pokolenia z Krakowa, absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz student studiów doktoranckich Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.
Wyjątkowy, bo na 750-lecie. Zobacz jak będzie wyglądał nowy mural w Żorach
Motywem przewodnim jest postać księcia Władysława I Opolskiego - założyciela miasta Żory, któremu towarzyszą dwie postaci reprezentujące epoki kluczowe dla rozwoju miasta i jego charakteru – górnik oraz mistrz cechu budowlanego.
- Postać księcia nawiązuje do znanej mieszkańcom miasta rzeźby, jak i do historycznych przedstawień rzeźbiarskich średniowiecznych władców. Elementem odnoszącym się bezpośrednio do lokacji miasta jest akt lokacyjny trzymany przez księcia. Został on podkreślony historyczną książęcą pieczęcią, która widoczna jest również nad postacią księcia po lewej stronie. Formy pieczęci przeplatają się ze współczesnymi formami graficznymi, podkreślając ciągłość rozwoju miasta od roku 1272 do czasów współczesnych – mówi autor projektu, Sebastian Bożek. - Kompozycję dopełniają elementy architektoniczne - historyczne obiekty symbolizujące bogactwo kulturowe miasta oraz współczesne budynki, które symbolizują jego rozwój. Dawne Żory reprezentuje średniowieczna bryła kościoła parafialnego św. Apostołów Filipa i Jakuba oraz częściowo zachowane mury miejskie okalające stare miasto. Współczesny charakter akcentuje zaś widoczna po lewej stronie bryła Muzeum Ognia oraz graficzna interpretacja nowej inwestycji mieszkaniowej zrealizowanych w ramach projektu „Z przyszłością w Żorach” – wyjaśnia Bożek.
- Podczas pracy nad projektem, szczególnie ważne było wpisanie kompozycji w kontekst architektoniczny. W trakcie konsultacji z Miejskim Konserwatorem Zabytków, Panią Ewą Pańczyk, poszukiwałem takich rozwiązań kompozycyjnych oraz skali kolorystycznej, które odpowiednio wpiszą się w otoczenie i sam budynek, który jest obiektem zabytkowym o specyficznej kolorystyce oraz dekoracji. W związku z tym mural nie operuje bardzo intensywną kolorystyką, nawiązując dialog z otoczeniem – dodaje autor projektu.